Förra året klargjorde tidningen Klassikers redaktör Björn Meyer att EU ville skärpa lagstiftningen om skrotningsschemat som klubbats av Peter Mandelson; ni vet den tidigare vänsterpartisten i Storbritannien och det fick civila bilägare respektive Bilprovningens serviceansvariga att reagera om ändringen verkligen gått igenom.
Lobbyorganisationen IVL Svenska Miljöinstitutet lade upp en studie som reder ut avställda bilar som rostat längre än tio år, i större skala så handlade detta om 900 000 fordon under intensiv uppsyn, projektledaren Magnus Hennlock sade i debattartikeln på Vi Bilägare att många kommuner runtom i landet hade problem med övergivna bilar som lämnats på privat mark och saknat resurser på totalrenovering och lobbyisterna säkerställde att 34 procent av bilarna som stått utan nummerplåt är bruksbilar medan resten var samlarbilar med klar kontext.
Anders Gunneriusson på Transportstyrelsens huvudkontor fick utreda saken och svarade ganska tydligt att bättringen på olika bilars status kan skapa miljöproblem, främst korrosion i metallerna om inte ägarnas ställningstagande spås förbereda en striktare reglering av förslaget och ansvaret för renoveringsobjekt borde lösas med en tydligare förhandling.
https://www.vibilagare.se/nyheter/900-000-svenska-bilar-ar-langtidsavstallda
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar