fredag 15 november 2024

Coupéduellen

Idag är det väl dags att klistra in några referat ur BBC-arkivet som har något med bilar att göra, i synnerhet prestandavagnar från de stora tyska rivalerna BMW och Audi eftersom Mercedes C63 AMG ansågs vara svindyr med extra tillbehör över det femsiffriga.

En vanlig BMW M3 (E92) var känd för tre stora anledningar, motorns induktionsljud, köregenskaperna på racerbanan och den förbluffande fartresursen men i tillvalspaketet Competition Pack är motsatsen lika uppkäftigt, före detta ankaren Jeremy Clarkson som testkört bilen tycker att sportknappen gör chassit väldigt obekväm under hård acceleration och att Stop & Start-funktionen förstör karaktären helt och hållet.

Om man föredrar en annan bil med samma prislapp kan en Audi RS5 hålla måttet med förfining som lutar åt det positiva, den innehåller permanent fyrhjulsdrift, en mekanisk centraldiff med "Torque vectoring" i kronhjulet men lika saftigt är soundet på 4.2 liters V8: an som förbättrades med användning av titan i kolvarna och omger fler hästkrafter än föregångaren RS4. Vad som gjorde mig inklusive andra ordvrängare av högsta rang väldigt förvirrade är styrförmågan i en vagn som väger tyngre än en bakhjulsdriven sportcoupé, i de flesta snabba Audin hade motorn suttit för långt framför framaxeln och drogs med grov understyrning på långa, feldoserade kurvor men i RS5: an så hade man placerat motorn djupt in i brandväggen med syfte att hämma understyrningen och problemet sitter fortfarande kvar beroende på asfaltstemperatur eller vindriktning, inte bra.

https://www.facebook.com/promato/videos/top-gear-audi-rs5-vs-bmw-m3/1582127563481/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar