Renault hade varit med i leken bland transportbilar i över 65 år, genom hela livscykeln fanns det bara en märkbar skillnad mellan olika karossformer och det var modellnamnet på vagnen som skulle lämna över stafettpinnen efter gamla klenoden Estafette som såg dagens ljus 1959.
L'Argus krönikör i transportbilens sektion Stéphane Martin medförde några iakttagelser om generationsväxlingen från en karossform till en annan sett till konstruktion, ända sedan Estafette lånade mekanik ur en Dauphine hade man använt en tvärgående monteringspunkt för att få plats med den treväxlade lådan om inte Renaults föregångna paraplybolag Saviem fick äran att stajla om hela karossen med syfte att svälja mer last i skuffen än hos originalet därav öknamnet "Super Goélette" och Saviem-Renault SG2 som den heter hade varit en kändis bland F1-mekaniker eftersom den transporterade reservdelar till och från olika banor mellan 1977 och 1983.
Första generationens Renault Master presenterades år 1980 som värdig ersättare till Estafette, mannen som VD: n Bernard Hanon anlitat Marcello Gandini har känt sig lika klipsk framför ritbordet som tidigare om man inte hittar tillbaka några fel i dörrhandtagens placering respektive öppningsmekanism men som väntat kunde säljsiffrorna peka uppåt med sin tilltänkta image som hantverkarnas TGV och invändigt var arkitekturen lika spartansk som sin föregångare innan telematiken tog sin vändning in mot de kommande decennierna.
Sedan 1997 fick den andra generationens Master bli väldigt poppis bland rörmokare, VVS-montörer, brandmän och byggentreprenörer tack vare nosens rundare former för att bli av med kilformen som dominerade dess förflutna, med moderniteten å sin sida hade den erbjudits med smarta finurligheter som exempelvis automatisk luftkonditionering, velourklädslar för en mer komfortabel sittställning på långa färder, handskfack med kylfunktion, infällda mugghållare och mer överraskande en femväxlad manuell låda ur en samtida Laguna som passar bäst med dieselmotorerna, därefter kunde generation nummer 3 bli lika bra som förut med köregenskaperna och motorernas förfining innan en ny Master riktar sina blickar åt framtidsvisionen utan att glömma bort glansdagarna eftersom den elektrifieras med tiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar