De nya EU-direktiven i samklang med klimatavtal har visat sig vara motbjudande för konsumenterna, utsläppshandelssystemet ETS2 som riktar sig till uppvärmning av byggnader och vätskesats för vägtransporter är på väg att införas från och med 2027 men sker via små undantag från drivmedelsbolag som underlättar betalning via växthuseffekten och ända sedan förslaget klubbades igenom sent i augusti förra året hade parlamentarikerna lovat att det årliga bensinpriset per ton koldioxid skulle hållas under 45 Euro vilket motsvarar en liten prishöjning per liter bensin vart tredje månad.
Infrastrukturledamoten Hans-Peter Liese (CDU) blev hårt kritiserad av de vänsterledda motståndarna i en intervju med Magnus Kvandal via hänsyn till nyhetssajten EurActiv redaktion medan tonen skärps mot talmannen precis före EU-valets mardrömsliknande scenario, vad som oroade Naturvårdsverkets nissar är de färska studierna som togs fram av tankesmedjan Agora Energiwende om inte miljöutskottets tyske ämbetsman Timo Wölken hade kallat 45 Euro-gränsen för en pessimistisk broms än en faktisk begränsning, däremot kan Bränsleupprorets presstalesman Peder Blohm Brokenhielm säga i näst sista spalten att mötet med bensinbranschens lobbyister har några sidoeffekter utöver chockhöjningen av bensinpriserna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/varningen-nya-eu-lagen-kan-fa-branslepriserna-att-rusa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar