I våras hade försäljningen av tävlingsvagnar som kördes av enstaka legendarer gjort att priserna fick skjutas upp i höjden p.g.a. inflationen, hädanefter kunde någon förmögen person inte ens sluta drömma om att äga en bil som rullas in i ett litet konservatorium på någon slott i landsbygden och vissa säger att köparen hade rätt.
Några exempel på dessa enligt en kolumn skrivet av L'Argus journalist Gatien-Hugo Riposseau är äldre rallybilar som ristades in i bilsportens "Hall of Fame" tack vare sin historik i olika mästerskap, paradoxalt kan en Lancia Beta Coupé årsmodell 1974 vara en ganska eftertraktad rallybil att hålla ett extra öga på, den kräver mycket omvårdnad p.g.a. risken för rost i spindelleden och vevhuset medan ingångspriset hamnade på runt miljonen i vår valuta eller 110 000 €, näst på tur i listan är en raritet bland gamla Mercor, en 450 SLC av alla vagnar och den hade deltagit i en rallytävling på slutet av 1970-talet innan tvetydigheten satte sina käppar på Safari-rallyt anno 1980 med en tredjeplats som bäst, efter det hade rally-Mercan konverterats till en automatväxlad standardvagn med syfte att köra Spa 24 timmars utan mekaniska fel, förväntningarna blev limiterade innan man slutade nia år 1983 på belgisk mark.
Grupp B-monstren fanns också med på agendan bland bilar som såldes enligt tidningens fotobank, bland andra en Lancia Delta S4, en Audi Quattro S1 och en Renault 5 Turbo som fångat mycket intresse från de förmögna klienterna, den här bilen hade deltagit i 28 tävlingar lokalt om man inkluderar ett par VM-framträdanden, de igenkända Marlboro-färgerna drog ju en likvärdig uppmärksamhet jämfört med John Watsons McLaren MP4-1 från 1981 men tro mig att den här Renaulten kördes av F1-stjärnan Alain Prost som sidoprojekt gentemot kolfiberracern som han tävlade i mot Nelson Piquet Sr och René Arnoux.
Det enda moderna tillskottet som framkommer på listan är den lilla Cittran som en gång tillhört Frankrikes störste våghals på fyra hjul Sébastien Loeb; som ni säkert kunna veta är modell DS3 WRC en väldigt kapabel rallybil att skåda på museimontern men denna exemplar har genomgått en komplett restaurering efter att ha använts som "Show car" på uppvisning i olika evenemang och i dagsläget har ingångspriset hamnat mellan fem och en halv till sex miljoner kronor inklusive moms på kvittensen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar