lördag 23 november 2024

Peugeots konceptbilar i närbild

L'Argus mångåriga kolumnist Géraldine Gaudy fick återigen gå på blixtvisit inne i Peugeotmuseet på någon studiebesök, senaste gången hon mötte Hervé Charpentier var på konservatoriet för att snacka om racerbilarna som ristats i varenda bilfanatikers ådror tack vare braksuccén i olika discipliner utan att räkna in de tuffa åren som motorleverantör för olika Formel 1-stall men i år är det designstudierna som rullas in från katakomberna.

Efter introduktionen med de räta linjerna hade kuratorn vänt sig till de olika prototyper som figurerat innan de aktuella produktionsbilarna går till massproduktion på löpande band medan andra förhållit sig till konservatoriet på utställning, en av flera bilar som gått från koncept till verklighet var Peugeot Vingt Coeur från våren 1998 på bilsalongen i Genève, denna prototyp var en s.k. förhandsvisning på hur en liten 206 i cabriolet-format skulle se ut på senare tid och den blev poppis med en sexsiffrig säljsiffra, under Gérard Welters ledning fick man också se en 407 Elixir som fångat "The true essence" på produktionsvagnens utseende framöver och kollegan Gilles Vidal hade också arbetat med en rad designstudier som byggde på chassin från existerande bilar, däribland en SR1 som använde den första mallen av instrumentpanelen "i-Cockpit" med mätarklustret ovanför rattkransen och lite längre bakåt i tiden kunde evolutionen med en eldriven småbil studeras redan 1994, kan ni tänka er att det hade gått 30 år sedan Peugeot arbetat med "ion Concept" och man känner igen de runda karossformerna trots att det tog flera år att patentera själva modellen iON i samarbete med Mitsubishi i och med installationen av laddstationerna runt olika städers centralpunkter.

https://www.youtube.com/watch?v=PHTyeQYo8mM

https://www.largus.fr/actualite-automobile/musee-de-l-aventure-peugeot-l-expo-style-design-en-video-30034000.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar