onsdag 9 mars 2022

Lejonens äkta långkörare

För många år sedan hade Peugeots lönsammaste bilmodeller från tidigt 2000-tal fasats ut till fördel av nya tillskott ute i Europa men i den argentinska marknaden så finns några av de populära namnen som 308 och Partner kvar trots ålder, kondition och årlig fordonsskatt även om ingångspriset höll på att skena beroende på miljöklassning.

308: an av den första generationen såldes i Europa mellan 2008 och 2014 tills den nyare men tillräckligt lättare 308 Mk2 dök upp på våra fina vägar i och med att de argentinska exemplaren av föregångaren under projektnamn T7 stajlades om sent i vintern 2015, när andra generationens 308 blir till 308 S i Fangios hemland kan vi svenskar lägga strax över 200 lax på en hybriddriven 308 i sitt tredje generation.

Sportversionen av kompakta crossovern 2008 är fortfarande såld i Sydamerika, däribland på den brasilianska marknaden med en uppdaterad version av den fyrcylindriga turbomatade 1.6 liters bensinmotorn som konstruerades i samarbete med BMW, kraftåtgången på 155 kusar var inte riktigt potent jämfört med maskineriet som en gång satt under huven på en Mini Cooper S och ingångspriset plus moms och fordonsskatt låg på en bit över €35 000.

Jag som tvättäkta specialist av MPV: er kan säga att den tillsynes kantiga men multifunktionella lådan Peugeot Partner av den första generationen är en fin liten pärla, bilen som definierade fritidsbilens popularitet sedan 1996 hade sålts i Europa fram till 2008 till fördel av Partner Mk2 som visade dagsljuset, i mitt hemland Algeriet respektive Argentina är originalet fortsatt en livslång klenod med träffsäker pålitlighet och mjuka köregenskaper oavsett väglag, med några små mekaniska justeringar som lades till runt sommaren 2017 så erbjuds Partnern både som skåpbil och familjevagn under tilltalsnamnet "Patagonica" vilket är den lokala benämningen på utrustningsnivån med högre markfrigång Escapade, bara två motoralternativ som finns tillgängligt på den argentinska marknaden, 1.6 liters dieselfyran på 90 hästar eller varför inte satsa på en bensinfyra med samma slagvolym och 115 hästar, jag tror att Partnern är Peugeots mest älskade bilmodell genom tiderna och vunnit många äventyrares respektive byggmagnaters hjärtan i alla dessa år.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/peugeot-en-argentine-des-modeles-de-plus-de-20-ans-au-catalogue-10831397.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar