onsdag 4 september 2019

Fritidens arbetskändis - Del 1

"Ett nytt koncept inom bilkörning" lyder Citroëns beskrivning på bilmodellen Berlingo, anfadern till mitten av 90-talets nya guldklimp var 2CV som skåpbil och 80-talets hantverkarsläkting C15 var riktiga pionjärer bland transportbilar som banat väg för Berlingos ankomst.

Citroën Berlingo och dess tvillingbror i PSA-koncernen Peugeot Partner lanserades i juli 1996 mycket till glädje från cheferna i respektive bilmärkes designdepartement, Gérard Welter från Peugeot och Arthur Blakeslee från Citroën.

På bilsalongen i Paris 1996 har Belingon varit en publikfavorit tillsammans med tre konceptbilar baserade på skåp- och familjebilen, Berlingo Beach Buggy, Berline Bulle som tros vara testbänk till framtida C3 och Grand Large Concept med tygsufflett är den enda konceptbilen som skulle gå i produktion när tilltalsnamnet Multispace kommer först användas under försäljningsåret 1997.

Designteamet i Satory på den tiden hade sagt i pressuttalandet att den nya bilen faller emellan stora MPV: n Evasion och sedanen Xantia, i deras synvinkel är detta ingenting nytt, Matra Rancho som var Frankrikes motsvarighet till Land Rover Defender för många år sedan måttstocken till familjeäventyr på fyra hjul och på slutet av arbetsdagen ser Berlingon fortfarande ut som en lätt skåpbil med fönster och baksäten.

Ända sedan lanseringen 1996 har Berlingo/Partner under första säljmånadens siffror räknats till 150 exemplar och nyckeln till populariteten var att den delade bottenplatta med koncernens halvkombimodeller (Peugeot 306/Citroën ZX), sex olika motorer har funnits under motorhuven på den otroligt moderna skåp- och familjebilen, 1.4: an fanns på instegsmodellen respektive biogas medan flera köpare från byggbranschen, posten och familjeäventyrare föredrar bensinmaskinen på 1.6 eller 1.8 liter för extra komfort eftersom dieseln på 1.9 liter och 71 hästar inte har tillräckligt med krut i höga farter på motorvägen, elbilsversionen var tillgänglig mellan 1996 och 2000 sedan nedläggningen av C15 Electric hösten 1994.
HDi-dieseln anlände år 2000 fast i tvålitersvarianten på 90 hästkrafter ur en Xsara respektive 306 med turboaggregat som ger med vrid än den vanliga 1.9: an från de tidiga årsmodellerna och motorljudet är någorlunda tystare även om ett litet vindtjut uppstår i höga farter.

Från början har första fasens Citroën Berlingo och tvillingbrodern Peugeot Partner varit tillverkad i bara tre orter, huvudfabriken i spanska Vigo, Mangualde i Portugal och på Bursa i Turkiet.

Det främsta ledordet för den sortens bilmodell är såklart mångsidigheten, de tidiga årsmodellerna (96/97) hade bara två främre dörrar och tvådelad öppning av bakluckan men i oktober 1998 så introducerades den första skjutdörren på höger sida och våren 2000 kom så den andra skjutdörren respektive glastaket, Zenith i Peugeot-språk medan Modutop förblev Citroëns benämning och blev senare inkluderad i broschyren från och med januari 2001.
Interiören är något karakteristiskt med designutförandet, i årsmodellerna 1996-2002 har Berlingos instrumentpanel lite drag av senare årsmodellens Peugeot 405 med tanke på positionering av luftutblåsen med förvaringsfacket precis nedanför.

Åkkomforten och köregenskaperna i denna bil är glädjande nog ett vardagsrecept, framvagnen har tillräckligt bra styrförmåga i hårnålar, feldoserade kurvor och backkrön, vänddiametern är på cirka 9,96 meter och bakre hjulupphängningen överraskande nog är hämtad från en Peugeot 405 kombi men blivit specialiserad för att klara av lastvolymen på 800 kg

Fram till vintern 2002 har första fasens Berlingo och Partner sålts i över en halv miljon exemplar trots konkurrens från första generationens Renault Kangoo som släpptes redan hösten 1997.












http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/modutop.html

Intervju med Citroëns exportansvarig Yves Jouchoux om Berlingos popularitet i familjebilssegmentet årgång 1997


Richard Hammond provkör denna praktiska låda på hjul i ett vägtest årgång 2000


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar