onsdag 11 september 2019

Fritidens arbetskändis - Del 2

Moderniseringen av första generationens Berlingo/Partner skedde i världspremiären på bilsalongen i Paris 2002 inför det kommande årets första försäljningsmånad, varför just en modernare look, ja för att konkurrenterna som till exempel Fiat och Ford behöver en riktig utmanare till de franska biljättarnas bästsäljare i segmentet.

I och med det har försäljningssiffrorna på första fasens bil fram till kalenderåret 2002 räknats till hela 800 000 sålda bilar i världens alla hörn, varav 420 000 i familjevariant och 380 000 i skåpvariant.

Inför försäljningsåret 2003 har den så kallade "Andra fasens" Citroën Berlingo respektive tvillingbrodern Peugeot Partner en nyare utseende jämfört med originalet, fronten huserar en ny grill med de större, rundare framlyktorna, en lite nyare design på främre kofångaren inklusive dimljus och motorhuven är flytande gentemot första fasens fordon men arkitekturen på sidopanelerna, skjutdörrarna och bakluckan är fortfarande densamma som en del av framgångsreceptet på att vara en praktisk familjebil till priset av en liten halvkombi.

På insidan är allting förändrat, instrumentpanelen är ganska modern på sin tid, hastighetsmätaren, varvräknaren och centrala displayen kommer från småbilen Peugeot 206 tillsammans med den integrerade radion med CD-växlare och flera förvaringsutrymmen såsom mugghållare med extern askkopp, handskfack, flaskhållare under framdörrarna, små förvaringsfack under golvet på andra sätesraden och även en förvaringshylla ovanpå bilens vindruta.

Teknikmässigt hade den här bilen fyra motorutbud eftersom de gamla dieslarna på 1.9 respektive två liter stod kvar fram till våren 2006 då de nya bakljusen installerades till följd av den nya avgasnormen Euro 4 som infördes år 2003.
Bensinmotorerna på 1.4 och 1.6 liter gjorde sällskap med den nya dieseln på 90 hästar redan i maj 2006 på grund av den låga driftkostnaden och en hög efterfrågan i samband med att konkurrensen förblir alltmer tuffare i fritidsbilens segment.

Bland de modifieringar som PSA-gruppen gjorde i projektet är multiplexeringen, fördelen med detta är att bilnyckeln har en lokaliseringsfunktion och andra säkerhetsfinesser som automatisk dörrlåsning när fordonet håller på att nå 30 km/h, automatisk släckning av framljusen tillsammans med fartbegränsaren som tillval och automatiska vindrutetorkare.
För första gången i detta segment hade man installerat flygplansbord bakom förar- och passagerarstolen, främre armstöd för bättre komfort på långa bilturer och för dem som gillar att gå på shoppingtur är tillvalet av lådan Modubox något av en smart finess som redan fanns på familjekombin Xsara Picasso.

Till dem som gillar att köra på grusvägar släppte Citroën sin äventyrliga version på Berlingo med tilltalsnamnet XTR medan Peugeot lade till Escapade på modellutbudet eftersom den hade en grill på både fram och baklyktorna, till skillnad från vanlig framhjulsdrift kunde det franska företaget för specialiserade terrängchassin Dangel modifiera sina Berlingon och Partner till fyrhjulsdrivna skapelser som används för expeditioner i Saharaöknen respektive de isländska glaciärerna.

Första generationens Berlingo och Partner slutade att tillverkas i Spanien och Portugal 2008 till fördel av den nya andra generationens MPV och skåpbil men fortsatte ändå att tillverkas som Berlingo First respektive Partner Origin på fabrikerna i turkiska Bursa och i Argentinas huvudstad Buenos Aires fram till 2014.












Presentation av Citroën Berlingo "Phase 2" årgång 2002


Kort dokumentärfilm om Peugeot Partner Combi med programledarinnan Penny Mallory år 2003


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar