måndag 23 september 2019

Veckans EM-rapport - Del 6

Efter sju veckors sommaruppehåll är vägen till EM-titeln nära då förare respektive personal tog flyttlasset till Circuit de Catalunya och till seriens näst sista deltävling.

Allting började med en lovande start för Audi när Gilles Magnusson och Santiago Urrutia fick toppa varsin fria träningspass men det var en svensk som stal rubrikerna i kvalet, schweiziska Target Competitions Andreas Bäckman var den som tog Pole position före märkeskollegan Josh Files och Julien Briché trots en lättare chassi blev kvaltrea.

https://www.touringcartimes.com/2019/09/21/andreas-backman-takes-second-successive-pole-wet-dry-qualifying-barcelona/

Sent i lördags var Race 1 i Barcelona ganska märklig när fyra förare står för långt fram på sina respektive startrutor, innan första kurvan kom den första kraschen när Jevgenij Leonov krokade ihop med Aurélien Comte och estniske wildcarden Mattias Vähtel, lite senare fick Olli Kangas Volkswagen Golf GTI en rejäl smocka i bakvagnen efter kontakt med Viktor Davidovskis bil och tävlingsledningen har inget val än att ta ut säkerhetsbilen för att röja undan vraket.

Efter en ihålig målgång har Andreas Bäckman tilldelats segern efter att fyra förare hade blivit bestraffade, bland annat de två titelkandidaterna Josh Files och Julien Briché, den ena fick 30 sekunders tillägg för tjuvstart medan fransosen i sin fabriks-Peugeot fick bara fem sekunders strafftid för inkorrekt startprocedur.

Därmed kunde Target Competition kamma hem teammästerskapet men bossen Andreas Gummerer väljer att skicka en pik åt domarkåren för bestraffningen som fällde engelsmannens chanser till mästerskapsdrömmen men hyllar den svenska syskonduon under hela mästerskapets gång.

https://www.touringcartimes.com/2019/09/21/julien-briche-handed-penalty-andreas-backman-claims-first-win/

https://www.touringcartimes.com/2019/09/22/target-competition-celebrate-team-title-slam-penalty-josh-files/

När solen tittade fram i början på Race 2 hade starten blivit försenat på grund av en oväntad incident på formationsvarvet, qatariske chaffisen Abdallah Al-Khelaifi slungade sin Seat in i betongväggen och föranledde en svag avslutning på tävlingshelgen.
Efter en bra första varv hade säkerhetsbilen kallats ut för att få väck Gilles Colombanis Peugeot 308 och Gustavo Mouras Audi av banmarkeringen, cirka tre varv senare hade medaljkandidaten Santiago Urrutia låst upp bromsarna när han skulle förbi Tom Coronel, åkte av och gav Julien Briché en bra fördel innan han körde om sjuttonårige nordirländaren Jack Youngs Renault till en godkänd tredjeplats.

Längre fram kunde Dan Lloyd på riktigt höja näven i skyn när han tar hem den riktiga första segern eftersom den ena på Oschersleben hade tilldelats efter teknisk besiktning, Gilles Magnusson är tillbaka på pallen sedan hemmavinsten på Spa och Julien Briché som förstörde Autodis Racings helg åkte i mål som trea trots tyngre styrning gentemot var det var i lördags.

https://www.touringcartimes.com/2019/09/22/dan-lloyd-resists-gilles-magnus-claim-race-2-win-barcelona/

https://www.touringcartimes.com/2019/09/22/dan-lloyd-hails-brutal-fish-team-effort-first-proper-win/

Med bara en deltävling kvar av TCR-EM är det fortsatt Josh Files i serieledning men med bara 48 poängs marginal före den franske kändisen Julien Briché, svenskt på tredjeplats i form av Andreas Bäckman med 199 poäng och Luca Engstler precis som Santiago Urrutia hade tappat flera placeringar i ett mästerskapsavgörande scenario.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar