onsdag 25 september 2019

Fritidens arbetskändis - Del 3

I andra halvan av kalenderåret 2007 gjorde PSA-gruppens nya designansvarig Gilles Vidal många skisser på hur andra generationens Berlingo/Partner eller "Projekt B9" som det hette internt kommer se ut och ett halvår senare i de första dagarna efter nyår kom så det offentliga beskedet, nya Berlingo släpptes på bild före världspremiären i Genève och precis som sin kantiga föregångare var den utsedd till salongens publikfavorit.

Min första tanke kring den nyare Berlingon gentemot första generationen är storleken, den hade vuxit med två decimeter i längd men bredden är densamma som föregångaren och höjden är på 1,8 meter, axelavståndet har förlängts för att få mer utrymme i baksätet eftersom bottenplattan är baserad på Citroëns läckra C4 Picasso respektive Peugeots revolutionerade 308, även känd som T7 under biltillverkarens interna kod och utseendet både exteriört och interiört är ganska markant, det är som att komforten av en sedan möter herrgårdsvagnens mångsidighet i Citroëns marknadsslogan.

Interiören är av en annorlunda design, instrumenten sitter lågt, multifunktionsdisplayen är lite högre i placering för att få plats med CD-växlaren och automatiska klimatanläggningen, växelspaken sitter högt ganska likt den i Citroën C8 och handskfacket på förarsidan är något av en läckerbit eftersom den kan få plats med en mobiltelefon och ett set vägkartor, klistermärket på luckan visar att man inte får förvara vattenflaskor eftersom bilen kan orsaka kortslutning och risk för en eventuell brand.

För första gången har nya Berlingo/Partner nya tillbehör och tekniska finesser som gör körningen säkrare och lastning av bagage mycket praktiskt, ett tvådelat baklucka som först fanns i Renault Modus gör entré i fritidsbilens segment, bakluckan öppnas stort och har ett stort lastutrymme, hela 1,6 kubikmeter och om man öppnar enbart glasluckan så ska man enkelt lägga in en eller två matkassar i en trång parkeringsplats.
En annan teknisk finess som jag gillar är de tre individuella baksätena som viks ut och tas bort, den tekniken redan fanns i Citroëns stora MPV C8 och främre passagerarsätets ryggstöd kan också vikas för att få plats med tyngre saker, en kanot till exempel och den mindre backspegeln som är standard på modellutbuden VTR och XTR för Citroëns del respektive Outdoor i Peugeots dito är ett av de tillbehör som jag gillar mest, det är för att hålla koll på barnen i baksätet under skolskjutsens gång precis som den avtagbara mittkonsolen som återfinns på XTR som standard men går att köpa som tillval i VTR.

När den nya andra generationens Berlingo krocktestades sommaren 2008 kunde den få fyra stjärnor i Euro NCAP: s krocktest i den äldre poängsystemet innan ett nytt system för procentuell räkning infördes 2009.
Säkerheten är högsta prioritet i denna familjebil eftersom inne i kabinen har man sex krockkuddar, två fram, två sidokrockkuddar och två krockgardiner tillsammans med automatisk stängning av bränsletillförseln om man krockar i hög fart.

Motorutbuden på Berlingo II respektive Partner II var lättillgänglig på sin tid, i första fasens bil hade man två bensinmotorer och tre HDi-dieslar med PSA-gruppens miljömärkningar Blue Lion respektive Airdream, de bästa valen för antingen en stor familj eller tjänstebilist är bensinmotorn på 1.6 liter och 110 hästar respektive den tysta dieseln på 90 hästkrafter med samma slagvolym.
Den renodlade dieselmaskinen på 110 hästar har tillvalet av partikelfiltersystemet eller DPFS som förkortning i det engelska språket för att få bort sotpartiklar i avgassystemet till 99.9 %.

År 2012 tillkom andra fasen på Berlingo/Partner II med en mild kosmetisk ändring framtill, PSA-gruppen hade även lagt till en automatlåda i modellutbuden plus tillval av navigationssystem, Bluetooth och nya dieselmotorer med benämningen e-HDi på grund av att AdBlue hade lagts till för en noggrannare rengöring av sotpartiklar och sedan introduktionen fyra år tidigare hade konkurrensen hårdnat sedan PSA-gruppens grannar slogs mot Renaults nya generation Kangoo och i och med det hade Peugeot blivit prisad som "Bäst i test" enligt tidningen Teknikens Värld 2008.

Jag tycker att andra generationens fritidsbil i två olika faser är bland de fem bästa praktiska familjebilarna i världen och nu vet jag varför.
Det är ju därför som jag är en stor beundrare av fritidsbilar och tycker mycket om mångsidigheten, körglädjen, åkkomforten och hur mindre bensin den drar jämfört med till exempel en Volvo XC90.



https://fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Berlingo_II

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo01.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo02.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo03.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo04.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo05.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo06.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo07.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo08.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo09.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo10.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo11.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo12.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo13.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo14.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo15.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo16.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo17.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo18.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/berlingo/new-berlingo/new-berlingo19.html

https://teknikensvarld.se/provkorning-av-peugeot-partner-tepee-122511/

Provkörning av Citroën Berlingo VTR årgång 2012


Testinslag av Peugeot Partner II på franska biltidningen Auto Plus webb-TV årgång 2011


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar