Ända sedan man fick en kosmetisk ändring till det nya formspråket är bilen fortsatt karakteristisk med dess rymliga kupé, dess lastvänliga bagageutrymme och nya generationens motorer som klarar avgasnormen Euro 6.
Måttstocken har återigen förnyats framtill tack vare den omarbetade designen på kylargrillen, luftintaget, dimljusens och LED-ljusens placering.
De tre ledorden som gör Berlingon respektive Partnern en favorit bland små familjer och byggentreprenörer är modernitet, körglädje och intelligens.
Precis som i andra generationens original är baksätena fortsatt avtagbara men i den tredje fasens bil har nya tekniska finesser installerats för bättre kommunikation, bland annat en sju tums pekskärm som tillval i VTR och standard i Peugeots äventyrsutförande Outdoor med DAB digitalradio, navigationssystem och bäst av allt MirrorLink till att lägga in smarta telefonens funktion i skärmen tillsammans med nya säkerhetsdetaljen Active City Brake som automatiskt panikbromsar om man kör för fort mot en hinder och backkamera i kombination med parkeringssensorerna.
MirrorLink-teknologin låter dig som förare att använda appar som till exempel Sygic för att hitta parkeringsplatser eller varför inte onlineradion MiRoamer och för säkrare telefonsamtal kan man antingen använda Bluetooth eller laddningskabel till MirrorLinks telefonbok utan att distraheras på motorvägen.
Två nya färger hade lagts till i modellutbudet, bland annat en ny version av mörkgrått och fyra olika tygklädslar, ett exempel på modellutbud är Peugeots toppversion Allure med gråa tygklädslar och Citroëns lite dyrare utbud XTR har interiörmotivet Liberia för en lite mer grafisk effekt.
Bilens intelligens hittar man under motorhuven, här hade man lagt in en ny generation dieslar under PSA: s säregna namn BlueHDi, det finns i tre versioner med olika typer av transmissioner, för min del så gillar jag motorn med 102 hästar, femväxlad manuell låda och Stop & Start men i XTR respektive Outdoor är fyrcylindriga dieseln på 120 hästkrafter länkad med en 6-växlad låda ur en C4 Picasso eller SpaceTourer som det numera heter efter omkastningar från PSA-gruppens ledning.
De nya dieslarna klarar av Euro 6-normen men också reducerar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläpp med fyra procent jämfört med den äldre generationens dieselmotorer från första fasens Berlingo.
Jag tycker att andra generationens Berlingo och Partner i den senaste versionen är tekniskt sett smartare än dess föregångare och de flesta ägare tycker att den är mer anpassad för familjeäventyr och skolskjutsar på grund av utrymmet och tillförlitligheten.
https://www.rac.co.uk/drive/car-reviews/peugeot/partner/partner-tepee-2015-2018/
Provkörning av Berlingo II (phase 3) årgång 2015
Kort presentation av Peugeot Partner II (phase 3) hösten 2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar