torsdag 31 oktober 2019

Nittiotalets mest emblematiska lastare

För några månader sedan fick jag skriva ett inlägg om min dröm-MPV som är Peugeot 806 men nu är det dags för en spin-off, en liten fortsättning om vad det som kallades för "Projekt U60".

Många år efter att Matra designade och konstruerade Renaults otroliga Espace har PSA: s ledning påbörjat med "Projekt U60" redan 1988 genom att testa en prototyp baserat på en Citroën BX i en vindtunnel eftersom de första skisserna som ritades av Bertone respektive Italdesign och Pininfarina blev arkiverade av Fiat-koncernens ordförande Luca di Montezemolos order.

1989 var årgången då slutsatsen drogs av Citroëns dåvarande designansvarig Arthur Blakeslee men det dröjde fem år tills PSA-gruppens samarbete med Fiat tog fart på bilsalongen i Genève där alla fyra bilar med olika design på framsidorna blivit presenterade på varsin monter, efter världspremiären i mars 1994 är Citroëns Evasion eller Synergie i Storbritanniens marknad, Peugeots 806, Fiats första generation Ulysse och Lancia med sitt Zeta med i respektive modellprogram på broschyrerna.

Efter åtta år på tronen med ansiktslyftning för de franska modellsyskonen 1998 respektive de italienska tvillingarna ett år senare är SevelNords MPV: er riktigt populära sedan dess vilket leder till en hög försäljningskurva under 90-talet och en bit in på 00-talet.
Peugeoten och Cittran har tre modellutbud, den förstnämnda har instegsmodellen SR, den vettiga ST och SV är den dyraste, liksom Lejonen har Citroën Evasion nästan samma antal modellutbud, i den brittiska marknaden erbjuds instegsmodellen SE med de dyrare utbuden SX, VSX och Prestige som användes 1998 fram till slutet av tillverkningen år 2002.

Fiat har också erbjudit sin Ulysse med tre utbud, instegsmodell S med vanlig bensinmotor var ett bra val i nästan hela Västeuropa, i Storbritannien erbjöds EL med tvåliters turbomotor och Castiglio-klädsel till sätena medan Turbo HL förblev lyxvarianten som såldes i till exempel Frankrike, Italien, Tyskland och Danmark.
Lancia Zeta förtjänades till att bli premium i den inhemska marknaden, när den var ny från säljstarten 1994 hade Zetan kostat 20 procent dyrare än tvillingarna i koncernen och innehåller bara två modellutbud, LS och LX.

På tal om försäljningssiffror har Cittran sålts över 120 000 exemplar, Peugeoten fick mer cirka 40 000 mer på grund av populariteten bland tjänsteförare, Fiaten hade sålt riktigt bra i Västeuropa, speciellt i Frankrike och Italien där efterfrågan på MPV: er gick upp med åtta procent medan Lancian inriktas till företagsekonomer och revisorer, därför fick Zetan sälja mindre, uppemot 30 600 eller lite mer.












Kort reportage om Peugeot 806 årgång 1994


Inslag om Citroën Evasion mot konkurrensen 1994


Presentationsfilm om Fiats banbrytande Ulysse I


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar