Fördelen med att köra 100% elektriskt har flera saker på repertoaren, för det första fem säten med tillval på att fälla ner och ta bort baksätena för mer utrymme, precis som i det bensindrivna Partner och Berlingo är lastkapaciteten densamma (1 350 liter med uppfällda baksäten och hela 3 000 liter utan baksäten) och mångsidigheten gör att den är tillgänglig för alla möjliga aktiviteter som till exempel cykeltransport till en mountainbikeritt i naturen och skolskjuts utan vindtjut.
Den vardagliga användningen av en elektrisk fritidsbil har tre olika funktioner, med hjälp av smarta telefonens skärm kan man reglera värmen och luftkonditioneringen, räkna ut räckvidden före snabbladdning och se över hur många procent energi som återstår i bilens så kallade laddningsstatus eller "State of charge" på engelska.
Precis som på vanliga Partner och Berlingo har man en sju tums pekskärm som standard där man inkluderar DAB digitalradio, Bluetooth-anslutning och MirrorLink eftersom navigationssystemet kostar extra med skyltigenkänning.
Ägare till eldrivna fritidsbilar kan köra på miljözoner i innerstaden utan att tänka på trafikstockningar eller andra företeelser och några av fördelarna till stadskörning är att det går att parkera utan extra kostnad, ett annat exempel är trängselskatten eftersom elbilar tillsammans med hybrider har ingen påverkan överhuvudtaget.
Elmotorn är tillverkad av litiumjonbatterier, densamma som batteriåtervinningssystemet KERS på en Formel 1-bil, dess maximala kraftåtgång är på 49 kW eller 200 Newtonmeter och har en hög densitet på 22.5 kWh med två kraftkonverterare som är placerade under varsin sida av bakre hjulupphängningen, det gör att tyngdpunkten blir lägre än i en hybrid och bäst av allt det kan ta åtta timmar att ladda fullt men på en snabbladdningsstation kan batteriet laddas till 80% i en halvtimme om man kör dagligen till arbetet.
Driftkostnaden på en elbil för mig är högre än i en bensindriven bil på grund av batteriets livslängd, service vart 40 000: e kilometer är obligatoriskt och inte kräver oljebyten respektive kamrem och växling av kylarvätska.
Vagnskadegarantin på en elbil ligger på fem år medan rostskyddet ansvaras för åtta år eller 10 000 mil.
Om jag skulle vilja skaffa en eldriven fritidsbil då blir jag säker att e-Berlingo respektive Partner Electric är ett bra val eftersom konkurrensen jobbar hårdare med elektrisk mobilitet i den sortens segment.
Presentationsfilm om Citroën e-Berlingo
Provkörning av Peugeot Partner Electric årgång 2017
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar