fredag 4 oktober 2019

Redo för 161 tuffa varv

Nästa vecka avgörs ett av världens mest kända bilsportevenemang, det är inget vanligt än vallfärden till Mount Panorama Bathurst som är ett av fyra stora tävlingar bortsett från Le Mans 24 timmars, Monacos Grand Prix och Indy 500.

Banan är 6.3 kilometer lång, byggdes år 1938 som landsväg, sträckningen hade modifierats ett par gånger, den senaste var 1987 när FIA tog beslutet att bygga en ny bromspunkt för att addera kombinationen med namnet "The Chase" och 2004 blev depågatan ombyggd för mer utrymme.

Första kurvan: Till att börja med kommer första kurvan Hell Corner, här är det risk för bromslåsning från fyrans växel till tvåan, förr i tiden fanns en trädstam i kurvans centrala punkt och om någon motorcyklist som kör in i stammen vill hellre dö i galenskap.

Mountain Straight: Här börjar alltså vägen in mot nästa sväng, standardvagnarna kommer flåsandes i femmans växel på hastigheter strax över 260 km/h, guppen som förare ofta varnar var förr i tiden livsfarligt för motorcyklar men i bilracing så kör man på full gas trots den höga kompressionen och om man kör förbi en konkurrent i området blir ena sidan av guppen högre och bilen lyfter i hög fart.

Griffin's Bend: Kurva 2, en lång högersväng som tas på trean i 130 km/h, i mitten av kurvan är doseringen lite ur vinkel, alltså positiv camber men utgången är bred och off-camber, i utgången skall vänster hjulpar träffa betongkanten och sedan få tag på fyran ett litet tag.

The Cutting: Två vänstersvängar i ett enda sektion, ingången är en blind vinkel innan man saktar ner till tvåans växel på den långsammaste punkten.
Här hade de kända namnen som till exempel Marcos Ambrose och Greg Murphy bråkade om vems fel det kan vara i olyckan sent på loppets gång 2005.

Kurva 5: Efter The Cutting kommer man kortväxla till trean på grund av en ojämnhet som låg kvar nära betongkanten sedan den märkliga incidenten som inträffade Dick Johnson år 1980 då hans Ford XD Falcon blev träffad av en sten.

Sulman Park: Stanna kvar i treans växel och ett litet klapp på bromspedalen för då kommer man uppför banans kanske högsta punkt, i utgången är det återigen vänster hjulpar som träffar betongkanten före utväxling till fyran efter en kort högersväng i uppförsbacke.

Reid Park: Lång inbromsning nedför och ingången till denna långa vänstersväng är riktigt svår, man kommer uppemot 190 km/h, använd kloakbrunnen som referens men nästan ofta är det enkelt att begå ett misstag som Peter Brock gjorde 1994 när han körde över kloakbrunnen, bakvagnen tappade fäste och in i betongmuren på den motsatta sidan och för övrigt är det samma vägg som skördade tre mästarförares segerambitioner i vätan 2007 då Russell Ingall, Mark Skaife och Jason Bright träffade muren i hög fart och den sistnämnde var med om en liknande krasch fast på fredagens fria träning 1998, bilen var ombyggd trots en låg startposition och vann därmed loppet tillsammans med Steven Richards.

McPhillamy Park: Det är nästan identiskt med den föregående kurvan fast lite snabbare i både ingång och utgång, fyrans växel på ynka 175 km/h, här hade trafikstockningen från 1981 inträffat med många skrotade bilar som blockerade de ledande förarnas framfart och fem år senare klippte Allan Moffat betongkanten, bilen tappade fäste och höll på att klättra över betongmuren med framvagnen och berättade många år senare att han kunde ha blivit en astronaut efter olyckan på fria träningen.

Skyline: S: et i nedförsbacke är uppkallad efter niofaldige mästaren Peter Brock och här är det publikfest när fansen hejar på sina förare och här börjar den riktiga utförskörningen.

The Dipper: En långsam vänstersväng följt av en snäv högervinkel är ganska skarp på grund av ojämnheten som gör att bilens vänstra hjulpar bara lyfter och utgången på The Dipper må vara enkel men för några år sedan kraschade Chaz Mostert riktigt häftigt sedan hans Ford Performance Racing-bil klippte muren på insidan, körde sönder framvagnen, upp över muren och in i sargen där funktionärerna fick springa bort innan de blir träffade av kolfiberbitar från vraket.

Forrest Elbow: Vänstersvängen som tas på tvåans växel i 90 km/h är uppkallad efter motorcyklisten Jack Forrest som fick skrapsår i vänster armbåge efter kontakt med den sedimentära stenen, 1983 på utgången hade Dick Johnson avbrutit sitt kvalvarv när han klippte sargen på höger sida och slungat sin Ford ner i skogen och på blött väglag år 2001 hade Craig Lowndes suttit fast i barriären efter vattenplaning med slitna slicks på sin bil.

Conrod Straight: Bakrakan är 1.3 kilometer långt och det är här som bilarna kommer flåsandes i full gas på sexans växel i över 300 km/h, här hade sex av sju förare förolyckats, bara 1967 års världsmästare i Formel 1 Denny Hulme avlidit i sviten av en hjärtinfarkt, efter Conrod Straight så ska man svänga in på en liten högervinkel i hög fart innan nästa stora bromspunkt.

The Chase: Här saktar men ner från sexans till tvåans växel på cirka 102 km/h och två riktigt kända krascher på slutet av banans sista sektor hade inträffat i olika årgångar, 1997 var Tjeckiens Tomas Mezera inblandad i en olycka som fick honom att volta två varv efter punktering men många år senare gjorde Fabian Coulthard exakt samma grej fast på första varvet av "Det stora loppet" år 2010.

Murray's Corner: Banans lägsta punkt är en 90 graders vänsterkurva som är uppkallad efter Bill Murray där han skadade sig i en bilolycka för många år sedan.

Här är ett videoklipp från Network Seven-studion år 2009 med kommentarer från reportrarna Mark Larkham och Neil Crompton inklusive ett varv runt banan med Mark Skaife


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar