söndag 27 oktober 2019

WTCR 2019 - Suzuka

Deltävling nummer åtta har hållits på den anrika GP-banan fast i en kortare sträckning, på kvalet tilldelades Esteban Guerrieri Pole position inför Race 1 i fredags och efter ett av de mest spännande kvalpassen hittills hade Johan Kristoffersson siktet inställt på första startruta efter att ha sett Andy Priaulx begå en jättetabbe ur sista kurvan trots att han var snabbast i Q1 och Q2.

Första racet vanns av Esteban Guerrieri efter en hård kamp om ledningen med de båda Audi Sport Team Comtoyou-bilarna, framförallt Niels Langeveld i bil nummer 10 men Frederic Vervisch tvingades bryta på grund av sönderslagna bromsskivor.
Tiago Monteiro blev sedermera trea när loppet slutade bakom säkerhetsbilen då Andy Priaulx blev knuffad bakifrån av Nicky Catsburg och in i barriären, i efterhand bestraffades Catsburg med tio platsers nedflyttning.

Tidigt på morgonen svensk tid hade Norbert Michelisz från Pole position säkrat ännu en seger från en omvänd startordning, enligt ungraren som slåss om VM-titeln har detta varit 24 kvalvarv, körde över gränsen i stort sett hela racet lång i ett försök att bygga upp en lucka före Rob Huffs Volkswagen Golf och fjolårets världsmästare Gabriele Tarquini höll kvar sin tredjeplacering efter en ganska hård fajt med landsmannen Kevin Ceccon i en lättare bil.

För svenskt vidkommande har Race 3 blivit otroligt spännande, Johan Kristoffersson fick stå högst upp på pallen för första gången sedan han bemästrade Nordslingan i somras men loppet kantades av en masskrasch vid första kurvan efter start när Ritomo Miyatas kollision med Tom Coronel resulterade i att Mas Alfa Romeo fick en rejäl smäll och tvingades parkera i garaget.
Kevin Ceccon däremot som vann här förra året gjorde en lika bra insats från sjunde startruta, han tog sig förbi Thed Björks Lynk & Co-bil men överraskande nog fick han en änglagåva, säkerhetsbilen kallades ut efter Ryuichiro Tomitas avåkning, Tiago Monteriro försökte gå in i depån, enligt portugisen var detta en missräkning, han trodde att det var sista varvet och Kevin i Alfan körde om honom.

Trots ett märkligt antiklimax i slutet av tävlingsomgången kunde Esteban Guerrieri ta tillbaka ledningen i tabellen före Norbert Michelisz och i kampen om tredjeplatsen är det åtta poäng som skiljer mellan de båda lagkamraterna i Cyan Racing.

Men änglagåvan förvandlades till katastrof när tävlingsledningen fick bestraffa båda förarna och ge Thed Björk en eventuell pallplats.

https://www.fiawtcr.com/wtcr-race-1-flash-guerrieri-wins-for-honda/

https://www.fiawtcr.com/wtcr-race-2-flash-michelisz-beats-huff-for-victory/

https://www.fiawtcr.com/wtcr-race-3-flash-kristoffersson-wins-guerrieri-heads-points/

https://www.touringcartimes.com/2019/10/27/tiago-monteiro-handed-10-second-post-race-penalty/

Teammästerskapet efter åtta deltävlingar

1. Cyan Racing 488 poäng
2. All Inclusive Racing 484
3. BRC Corse 475
4. Sébastien Loeb Racing 448
5. Lukoil Racing 275
6. PWR Racing 244
7. Shell Helix Racing 243
8. Romeo Ferraris Competizione 225
9. Audi Sport Team Comtoyou 218
10. Leopard Racing 203
11. Comtoyou Racing 149
12. KC Motor Racing Group 146

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar