onsdag 23 oktober 2019

Fritidens arbetskändis - Del 6

Projekt K9 som det kallas internt påbörjades år 2016 med skisser som ritats av PSA-gruppens olika designers och några designstudier i modellera har byggts för att ge några parametrar inför huvudbygget som skall konstrueras på fabrikerna i spanska Vigo respektive Mangualde i Portugal.

Efter mycket spionbilder från sommaren 2017 har PSA-gruppens tre tillverkare fått olika design på sina bilar för att konkurrera med Volkswagen, Fiat och Ford i fritidsbilens segment, det var därför som bilar i den kategorin har en jämn försäljningsstatistik jämfört med SUV: ens höga efterfrågan och MPV: n som sjunker i värde.

I slutet på vintern 2018 har fritidsbilens skapare Citroën återvänt med den tredje generationens Berlingo som är ännu smartare i telematiken, mångsidigheten och tillförlitligheten för att nämna några.
Ända sedan de två första generationerna på varsin bilmodell såldes över 3.3 miljoner exemplar är populariteten på en kombi med högt tak otroligt stort, Citroën fick alltså behålla det karakteristiska namnet men Peugeot fick byta namn till något som är äventyrligt och familjeversionen heter numera Rifter eftersom Partner är skåpvarianten och Opel äntrade scenen med femte generationens Combo i PSA-gruppens ägo eftersom föregångarna var konstruerade inom General Motors respektive Fiat-koncernen.

Designen på fronten från respektive biltillverkare skiljer sig på grund av just konkurrensen, Cittran har en ganska igenkänd frontparti, väldigt lik den vi såg i C3 Aircross, C4 Cactus och vanliga C3: an, Peugeots nya Rifter har en sportigare look, mer spänstigare än Partner Mk2, Opels nya Combo Life är bara en konventionell designstudie sett framifrån med grillen och framlyktorna hämtade från kompakta crossovern Crossland X och om ett år kommer Toyota med sitt ProAce City Verso och även den kommer att ha en konventionell framsida som Corollan men utan de så kallade L-stilade lyktorna.

Sidoprofilen på Berlingon har luftkuddar på skyddslisten, de heter Airbumps och först fanns på C4 Cactus innan de installerades på Citroëns två andra modeller tillsammans med familjekombin.
Peugeot Rifter däremot är snäppet bättre, den har en äventyrlig approach genom att ha en bredare skyddslist på dörrarna respektive hjulhusen på grund av efterliknelsen med den fyrhjulsdrivna 3008: an medan skyddslisten på Opeln och Toyotan är färgkodade med eller utan inslag av krom.

Interiören skiljer sig från olika märken, till exempel Citroën, Opel och Toyota har en låg instrumenttavla med head-up display men Peugeoten är mer revolutionerad med deras i-Cockpit, en högt placerad instrumentering och en liten ratt gör att man kör försiktigt utan att vara distraherad.
Telematiken har ändrats genom installation av en åtta tums pekskärm som är standard i modellutbuden från respektive tillverkare, Feel och Shine hos Citroën, Allure och GT Line i Peugeots dito och Innovation som är namnet på Opels dyraste utbud.

Kabinen på Berlingo/Rifter/Combo känns ljusare och luftigare än föregångaren, för första gången i segmentet så erbjuds elhissar på sidoskjutdörrarna, plant golv om man fäller ner andra sätesraden och två olika längder, originalet mäter 4.4 meter medan versionen med lång hjulbas med respektive namnen Grand Berlingo, Rifter XL och Combo Life XL har en längd på 4.75 meter.

På tal om mångsidigheten är förvaringen ett stort pluspoäng, på varsin modell har man hela 28 förvaringsfack som rymmer 186 liter inklusive glastaket Modutop eller Zenith som Peugeot använder och dubbla handskfack framtill eftersom passagerarsidans airbag är installerad ovanpå vindrutan, lastutrymmet räknas till hela 3 000 liter för originalet och 3 500 liter med lång hjulbas.

Tekniskt sett har tredje generationens Berlingo och dess tvillingbröder hela 19 hjälpmedel för körassistans som till exempel adaptiv farthållare, skyltigenkänning, körfältsvarnare, Blind Spot Information System och Active Safety Brake.
För ett anslutet liv bakom ratten återfinns navigationssystem som tillval med MirrorLink där man länkar mobiltelefonens innehåll till Apple CarPlay och Android Auto och bäst av allt finns ett fack där man kan ladda mobilen via induktion, trådlöst och smidigt.

Idag återfinns fem motoralternativ på agendan, bland annat två bensinmaskiner och tre dieslar, för mig den bästa bensinmotorn är på 1.2 liter, alltså PureTech-motorn på 110 hästar med Stop & Start och femväxlad manuell transmission, jag gillar den motorn väldigt mycket för den har bra balans mellan bränsleekonomi och god vrid på låga varv, dieseln på 1.5 liter har tre olika varianter, bästsäljarna bör vara i modellutbud Shine respektive Allure på 102 hästar med 5-växlad manuell och topputbudet XTR respektive GT Line har 130 hästar med antingen 6-växlad manuell eller 8-stegad automat.

Vid terrängkörning så erbjuds ett avancerat teknologi i skiftande förhållanden, Grip Control är ett innovativt system som fanns på föregångaren men är standard i XTR för Citroën medan Peugeot erbjuder den som standardutrustning på modellutbuden Allure och GT Line, om du föredrar fyrhjulsdrift kan PSA-koncernens partner för specialbyggen Dangel installera detta när du som förare åka på expedition i öknen.

I framtiden kommer jag efter körkortsutbildningen att sitta bakom ratten på en Peugeot Rifter för det är ett av de bästa familjebilarna jag drömmer mycket om, den har en bra åkkomfort, bra köregenskaper och bäst av allt har den här bilen vunnit ett pris, den blev tilldelad tillsammans med tvillingbröderna Citroën Berlingo och Opel Combo Life som årets familjebil av brittiska webbsajten för bilrecensioner Parkers.


















Fullständig recension av Peugeot Rifter


Provkörning av tredje generationens Citroën Berlingo av franska biltidningen Auto Plus


Recension av Opel Combo Life från Tysklands YouTube-kanal för bilar Autogefühl


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar