Först ut var engelske privatföraren Tom Boardman som kvaddade bakvagnen på sin svarta Seat Leon, innan dess hade Jörg Müller fått sin BMW en rejäl törn efter första kurvan men när första varvet är avklarat kom olyckan som tvingade tävlingsledningen att stoppa racet.
Ledaren i omvänd startordning Franz Engstler körde in i säkerhetsbilen, tappade ena framhjulet och säkerhetsbilens hjulupphängning var förstörd men vilken tur att dörrkarmen var intakt.
Den man som enligt Radio Le Mans satt bakom ratten på säkerhetsbilen var en f.d. polischef, han fick order av domarkåren att sätta på blåljusen men han antingen hört fel på instruktionerna eller insisterade polischefen att agera som vikarie gör att man vet bättre än tävlingsledaren som sitter på domartornet.
Bortsett från Engstlers så kallade "trafikolycka" med säkerhetsbilen hade Sergio Hernández ROAL Motorsport-trimmade BMW fattat eld.
Tre incidenter på bara ett varv är jättemärkligt på en trång stadsbana, loppet återupptogs men ännu en rödflagg räckte inte till att passera 75 procents distans.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar