tisdag 15 september 2020

En hyllning till Colin McRae

I min barndom var jag ett stort fan av rally sedan Peugeot i två utvalda deltävlingar av säsongen 1997 vässade klorna på deras 306 Maxi och tampades med motståndarna i sina specialbyggda fyrhjulsdrivna bilar på asfalt men jag höll ögonen på en förare som inte är bara begåvad utan en riktig våghals på alla typer av underlag och det är ingen mindre än forne rallyvärldsmästaren Colin McRae.

Killen från skotska byn Lanark debuterade i bilsporten som sjuttonåring i en röd Talbot Sunbeam efter att ha spenderat grundskoleåren på handling-banan, vägen till toppen hade gått igenom rallyvärldens produktionsklass med till exempel en fabriksstyrning i Peugeots juniorteam 1988, senare vann han två raka titlar i brittiska mästerskapen för Prodrive med VM-debuten som ett stort steg framåt till att bli lika känd som fadern, femfaldige brittiske mästaren Jim.

Colins första tävlingsseger i världsmästerskapet kom på de nyzeeländska grusvägarna 1993, två säsonger senare var någorlunda bättre om inte hans forne lagkamrat i Subarus fabrikssatsning Carlos Sainz stod i vägen, på näst sista deltävlingen i Katalonien fick han tilldela en minuts tillägg för att ha ignorerat stallorder och gav bort vinsten till spanjorens fördel, därefter vann han finalen i Wales och VM-titeln är säkrad.

I tre raka år var skotten slagen av Finlands kanske störste rallyprofil Tommi Mäkinen, hans framgångsår med Subaru var över och skrev på ett mångårigt kontrakt med Ford värd cirka 23 miljoner kronor från och med säsongen 1999, första pallplatsen för ett nytt stall blev fråntaget sedan vattenpumpen beslagtagits i Monte Carlo-rallyt, skördat bara två segrar och slagit rekord med att bryta i tio deltävlingar av fjorton möjliga.

Årgång 2000 hade gått aningen bättre med ett par andraplatser och två segrar till, hans Ford Focus WRC fungerade riktig bra på katalansk asfalt och steniga grusvägar i Akropolisrallyt men sedan hände det ofattbara, i Korsika hade Colin kört 10 km/h för fort in mot en vänstersväng, träffade en klippa och välte ner i ravinen, satt fast i vraket i nästan en timme tills personal från Fords serviceområde anlänt till olycksplatsen för att samarbeta med ambulanssjukvårdare i samband med olyckan, flera minuter efter kraschen tvingades han vila på grund av svullnaden i käkbenet innan comebacken på San Remo-rallyt.

Ett år senare är Colin tillbaka i toppen av tabellen efter växellådsproblemen som skakade de två första deltävlingarna av säsongen 2001, efter två brutna omgångar på Iberiska halvön fick den enigmatiske föraren sin revansch, tre raka segrar i Argentina följt av Cypern och Akropolisrallyt tills kuggstången slets sönder i Kenya och förlorade viktiga poäng till engelsmannen Richard Burns ända in i säsongsfinalen på de leriga walesiska specialsträckorna, hans hårda kamp om ännu en VM-titel slutade i en jättekrasch, enligt f.d. kartläsaren Nicky Grist så körde Colin djupt in i ett dike och bilen fick en rejäl flygtur.

2002 skulle nog vara Colins sista chans att vinna mästerskapet i en Ford men även det fick sluta i besvikelse, säsongens tredje deltävling i Korsika hamnade han på samma olycksplats som två år tidigare fast den här gången bröt han lillfingret, körde med en illa tilltufsad näve i nästa deltävling innan han tilldelats tredjeplatsen på grund av Peugeots uteslutning från klassificeringen i Argentina och segrarna i både Akropolisrallyt respektive Safari-rallyt.

Det kommande året var lika turbulent som tidigare när han rattade en Citroën Xsara sedan han tog med Carlos Sainz från Ford men kunde inte fullfölja unge fransosen Sébastien Loebs tempo, trots vilan från fortsatt deltagande i VM-sammanhang spenderade han åren utanför serviceområdet med Dakar-rallyt och bäst av allt Le Mans 24 timmars i en Ferrari 550 GTS med Rickard Rydell och Darren Turner, lika intressant gäller även samarbetet med Codemasters i TV-spelens bransch när han och teamet utvecklade en serie av bilspel sedan 1998, idag är serien uppe i sitt fjortonde upplaga totalt och den åttonde under egna identiteten "Dirt".

Efter två olika inhopp mellan 2005 och '06 fortsatte han äventyret att bygga en specialkonstruerad rallybil, det som kallades för McRae Motorsport R4 innan tragedin som skakade rallyvärlden men också bilentusiaster generellt, exakt den dagen ni vet, 15 september år 2007 hade den mästerlige skotten gått bort i en helikopterolycka med sin son och två kollegor ombord och jag precis som alla andra bilintresserade personer fick gråta, inte minst de som följt honom på de värmländska skogarna.

Vi alla saknar Colin men arvet lever vidare, utan tvekan är det full gas som gäller.





Dokumentärfilmen "Pedal to the metal" med Colin och programledarinnan Penny Mallory år 2002


Bildkälla; motorauthority.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar