torsdag 3 september 2020

Lejonens herrgårdsvagnar - Avsnitt 6

Idag går vi till 2000-talets början och till en tid då nästan alla biltyper gått vidare till att bli rundare i sin formgivning, först ut är en närmare titt på småbilar i herrgårdsvagnsformat.

206: an blev den moderna folkets val bland bilentusiaster, inte minst när den såldes i tredörrars eller femdörrars beroende på utrustning inklusive plåtcabben som är kvinnliga bilisternas största favorit.

Kombiversionen 206 SW släpptes 2002 redan mitt under Peugeot Sports väg till en tredje raka VM-titel i rally på kort tid, baskonstruktionen är densamma som den populära halvkombin med identisk axelavstånd och hjulbas men designen är lite djärvare eftersom bakdörrarnas handtag är placerade på C-stolpen à la Alfa Romeo 156 Sportwagon, likadant med installationen av en specialanpassad bakre hjulupphängning hämtad från en äldre 306 Sedan.

Bilen såldes i tiotusental för den klassades som en raritet på andra marknader ute i Europa, i Sverige var 206 SW det perfekta familjefordonet även om tvåliters bensinmotorn på 138 hästkrafter var en bästsäljare hemma i Frankrike, därmed kunde flera svenska kombiälskare välja dieseln på 1.4 liter för den låga servicekostnadens skull och köregenskaperna håller fortfarande måttet i och med en lika väl komponerad väghållning som halvkombin med lite spänst i styrningen.


Vintern 2006 var perioden då Peugeot fick släppa en ersättare till 206 SW och det var den större men mer förfinade 207 SW, formgivningen andas lite 407 SW från sidoprofilen och aktern, bilens cockpit känns otroligt modern med den lättavlästa instrumenteringen och den lyxiga inredningen på mittkonsolen, kabinen är ljus och rymlig tack vare panoramaglastaket och gör att småbarnsfamiljer trivs riktigt bra såsom på motorvägen och på landet.

I en testduell på bilprogrammet "Femmans växel" klassades Peugeot 207 SW som en bättre liten herrgårdsvagn än Volkswagenkoncernens rival Skoda Fabia kombi för 1.6 liters HDi-dieseln låter tystare i höga farter, en mjukare väghållning med mindre krängning i kurvorna och har en bättre bränsleekonomi jämfört med andra bilar i klassen.

Försäljningskurvan dalade fram till nedläggningen 2013 och den lilla herrgårdsvagnen från Peugeot glömdes bort till fördel av en uppföljare med hög markfrigång och hög karosseri.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar