Idag går vi till 2000-talets början och till en tid då nästan alla biltyper gått vidare till att bli rundare i sin formgivning, först ut är en närmare titt på småbilar i herrgårdsvagnsformat.
206: an blev den moderna folkets val bland bilentusiaster, inte minst när den såldes i tredörrars eller femdörrars beroende på utrustning inklusive plåtcabben som är kvinnliga bilisternas största favorit.
Kombiversionen 206 SW släpptes 2002 redan mitt under Peugeot Sports väg till en tredje raka VM-titel i rally på kort tid, baskonstruktionen är densamma som den populära halvkombin med identisk axelavstånd och hjulbas men designen är lite djärvare eftersom bakdörrarnas handtag är placerade på C-stolpen à la Alfa Romeo 156 Sportwagon, likadant med installationen av en specialanpassad bakre hjulupphängning hämtad från en äldre 306 Sedan.
Bilen såldes i tiotusental för den klassades som en raritet på andra marknader ute i Europa, i Sverige var 206 SW det perfekta familjefordonet även om tvåliters bensinmotorn på 138 hästkrafter var en bästsäljare hemma i Frankrike, därmed kunde flera svenska kombiälskare välja dieseln på 1.4 liter för den låga servicekostnadens skull och köregenskaperna håller fortfarande måttet i och med en lika väl komponerad väghållning som halvkombin med lite spänst i styrningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar