VM respektive EM-äventyret i standardvagnar har fortgått på samma datum men i olika anläggningar, ute i Nordslingan har stämningen nått bärsärkagång gällande nyheterna som chockade hela verksamheten.
I första hand tvingades både BRC Corse och Team Engstler att dra sig ur TCR-VM: s andra deltävling på grund av teknikaliteten som rör de standardiserade datorenheterna, precis som tidigare riktade Andrea Adamo från Hyundais kundleverantörsavdelning en rejäl känga, ryktena spreds med anledning av justeringarna i prestandabalansen och gjorde att ingen av kolumnisterna från varsin tidskrift vågar uppge några kommentarer.
En timme senare fick Eurosport Events VD Francois Ribeiro i ett extrainsatt möte prata med Geely Groups tävlingsansvarig Alexander Murdzewski om vad som egentligen hände med Hyundai, den förstnämnde sa i pressuttalandet att parterna enades om rättvis konkurrens mellan olika stall i tävlings- och tekniksyfte, överraskande nog kunde William de Braekeleer från Honda Racing Europe säga att en värdig konkurrent tvingas lämna sporten helt och hållet.
https://www.touringcartimes.com/2020/09/24/hyundai-teams-withdraw-nurburgring/
https://www.touringcartimes.com/2020/09/24/wtcr-organisers-rivals-respond-hyundai-withdrawal/
Första racet på Nordslingan vanns av fjolårets silvermedaljör Esteban Guerrieri när förarna åkte på blött väglag runt Grand Prix-banan plus den 21 kilometer långa varvet tre gånger, argentinaren var på hugget sedan han slogs mot Lynk & Co-bilarna, har slutligen fördelen och avslutat med en bra målgång, marginalen var cirka 3.3 sekunder före närmaste Cyan Racing-bil, bäst av Audi-förarna är veteranen Tom Coronel och efter målflagg uppstår lite käbbel på paddocken.
Attila Tassi som tävlar för ALL-INKL Racing Germany sågar Santiago Urrutias beteende på racerbanan, det gjorde att båda förarna krokade ihop, enligt ungraren själv hade den sistnämnde krängt in i hans Honda som en tennisboll, körde rätt in i betongmuren, bromsskivan vänster fram var i bitar och ena hjulet har lossnat, det kunde ha blivit värre om inte tävlingsledningen fått bestraffa förra årets EM-bronsmedaljör på ett rättvist sätt.
https://www.touringcartimes.com/2020/09/25/attila-tassi-hits-santiago-urrutia-race-one-clash/
Efter Race 2 utökade Yann Ehrlacher mästerskapsledningen genom en säker seger, han hade blivit första Lynk & Co-förare att vinna en tävlingsomgång på den legendariska Nordslingan, stallkompisen Thed Björk såg till att Cyan Racing mäktade till med ännu en dubbelseger, Tassi revanscherade på bästa sätt på en tredjeplats före Zengö Motorsports Mikel Azcona, Alfa Romeos enda representant Jean-Karl Vernay blir sexa och trots Nestor Girolamis bestraffning för tjuvstart kunde Tom Coronel få det tufft med åttondeplatsen som tröstmål.
https://www.touringcartimes.com/2020/09/26/yann-ehrlacher-extends-lead-nurburgring-success/
Nästa EM-deltävling tog fart på Monza med stärkt självförtroende från en storfavorit som haft det tufft på sistone och mannen i fråga var fransmannen Julien Briché.
Efter de två första men omåttligt svåra tävlingshelger hade JSB Competitions förare och ägare skopat fram säsongens första seger precis ett år efter triumfen från Pole position, från första början var lördagens så kallade "Coup d'envoi" fylld med plåtskador och knäckta bildelar, allt på grund av helgens Polesitter Mehdi Bennani som tappade greppet in mot Lesmo 1, körde in i Jimmy Clairets Peugeot, vänster framhjul fick en törn innan marockanen själv slet sönder bakre länkarmen.
Vid slutet av loppet åkte Briché ifrån nuvarande tabellettan Dan Lloyd men nästa orosmoment skickades som svar till det som skedde på första varvet, Mike Halder och Mat'o Homola två gånger om krokade i varandra i kampen om femteplatsen och allt detta slutade i allvarliga skador på slovakens Hyundai då höger framhjul pekade åt fel håll.
https://europe.tcr-series.com/index.php/news/item/julien-briche-wins-a-bruising-race-1-at-monza
https://www.touringcartimes.com/2020/09/26/julien-briche-wins-frenetic-opening-race-monza/
https://www.touringcartimes.com/2020/09/26/monza-race-win-relief-julien-briche-difficult-period/
Race 2 på den klassiska 5.7 kilometer långa banan var lika episk som förra årets EM-final, från sjunde startposition i omvänd ordning trots en dålig inledning ena halvan av första varvet åkte Julien Briché på ett viktigt uppdrag à la Andy Priaulx eftersom varje poäng räknas för att påverka hela hans mästerskapsambition, söndagens Polesitter Mike Halder tvingades bryta på grund av slitage i frontspoilern och i nästa sekund fick mästerskapsledaren Dan Lloyd ett varningsmeddelande, punktering vänster fram var orsaken till varför han tappade mark gentemot klungan.
En rejäl fajt om förstaplatsen nådde en kritisk fas mellan Brutal Fish Racings Pepe Oriola och Peugeots fabriksförare Julien Briché; båda två använde varje centimeter av banan lite likt den batalj som jag såg i V8 Supercars mellan Craig Lowndes och Rick Kelly hela vägen in mot målflagg på Mount Panorama år 2006, när den rutiga flaggan kom var målgången den tajtaste i EM-historia, det skiljde femton hundradelar mellan ettan och tvåan och detta var den mest spännande racet jag har sett på långa vägar, senast Pepe Oriola vunnit ett race var i en VM-deltävling 2018 på slovakisk mark och helgens insats var spanjorens första för ett annat bilmärke än Seat.
Efter två hiskeliga tävlingsomgångar på Monza är mästerskapstabellen fortfarande ledd av Dan Lloyd med 32 poängs marginal före Comtoyou Racings Nicolas Baert; Briché däremot ligger tia efter två godkända insatser och nästa deltävling spelas på Circuit de Catalunya i Barcelona.
https://www.touringcartimes.com/2020/09/27/pepe-oriola-clings-win-epic-second-monza-race/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar