Näst på tur i denna serie är så sakteliga mellanklassegmentets praktiska bilar med lyx, precision och total komfort från Peugeot.
Modell 307 som halvkombi röstades till "Årets bil" 2002 och kort därefter kom den mer praktiska 307 SW eftersom vanliga 307 kombi har plåttak och vanliga takrelingar, den förstnämnda har hyllats för sin vackra formgivning med de kromade dörrhandtagen respektive kromade takrelingar, panoramaglastaket och extrasäten som tillval på grund av Peugeots strategi att inte göra exakt samma grej som grannen Citroën när Xsaran fick en högbyggd Picasso-version.
Peugeot 307 SW må vara en körglad modern herrgårdsvagn på alla aspekter inklusive väghållning, låg servicekostnad och baksätesutrymme även om dieslarna på 1.6 respektive två liter blev en bästsäljare, inte minst här i Sverige.
I den vita duken var Peugeots bästsäljande mellanklassbil som flexibel kombi ett stort stjärnskott, bland annat på flera långfilmer som till exempel "Smala Sussie" och i franska TV-serien "Polisassistent Diane".
Uppföljaren till 307 kallades formellt för 308 SW Mk1 som identifierar bilens första generation eller 308 Touring om den såldes i Australien.
Den använder samma mekanik som vanliga 308: an ni vet med fyrcylindriga bensinmotorer i samarbete med BMW men designen är annorlunda, halvkombin var formgivet av Stéphane Peureux medan herrgårdsvagnen utvecklades av Xavier Savignac och interiörens inredning lades fram av Karine Caillard för att göra kabinen mer ombonat och förarorienterat.
Trots en bra försäljningskurva var bilen inte en direkt hit inom filmbranschen även om den fick sin medverkan i några små roller.
Storfavoriten bland erfarna tjänstebilister är såklart den eleganta 407 SW som släpptes cirka fyra månader efter sedanen, säkerhetsmässigt hade Peugeots kanske finaste herrgårdsvagn i det tidiga 2000-talet hela nio krockkuddar om man räknar en liten utlösare i förarens knä.
När den först testades på vägarna hösten 2004 hade bilen en komponerad väghållning, en komfortabel körupplevelse, ett fint utsmyckat interiör med navigationsskärmen på mittkonsolen och ett avancerat hjulupphängningssystem med dubbla länkarmar fram i och med att bilen fick fem stjärnor i EuroNCAP: s krocktest.
Bästsäljaren var tvåliters bensinvarianten och 1.6 liters dieseln på den svenska marknaden medan flera tjänstebilsägare hemma i Frankrike föredrog 2.0 HDi på 136 hästar, Jaguar-dieseln på 2.7 liter sålde riktigt bra och treliters V6: an var en raritet på vägarna.
Genom åren har flera cykelstall inklusive mitt favoritlag La Française Des Jeux använt en Peugeot 407 SW som servicebil till de stora cykeltävlingarna som Girot, Vueltan eller varför inte Tour de France.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar