torsdag 10 september 2020

Monza i full glädjevrål med ledsna miner

Det har gått cirka fjorton år sedan Italiens Grand Prix 2006 klassades som en äkta klassiker bland många Formel 1-lopp jag hade sett direkt i TV-soffan.

Kvalet inför söndagens drabbning var allt annat än bara episkt, Scuderia Ferraris största profil Michael Schumacher kände sig laddad när han i full blås gav mer krut ur V8: an för att starta på första led men den förre världsmästaren såg sin framtida efterträdare Kimi Räikkönen att stjäla rubrikerna på italiensk mark med att upprepa bedriften från Hockenheim tidigare den säsongen genom att sätta snabbaste kvaltid med minsta marginal, bara två tusendelars skillnad mellan de två efter tre olika segment.

Efter kvalpasset uppstod lite käbbel från paddocken när tabellettan Fernando Alonso skandalöst nedflyttades till tionde startplacering sedan han hindrade Felipe Massa mitt under pågående flygande varv, något som Pat Symonds hade argumenterat på sistone sedan spanjoren riktade en känga åt FIA: s f.d. ordförande Max Mosley och det var det som fick situationen att urarta.

Söndagen den 10 september 2006 var datumet som ristades i Ferrari-fansens hjärta och själ inklusive mig själv, både Kimi och Michael gjorde en bra igångsättning före första inbromsningspunkten vid Prima Variante, Heidfeld fick till en bättre start men tappade mark till polacken Robert Kubicas fördel, efter ett herrans första varv hade Lars Österlind på domartornet valt att fria Alonso från en bestraffning sedan hans omkörning på tyskens BMW Sauber räknades som lagligt och de mörkblåa Williams-bilarnas dag fortsätter att bli dystert då Nico Rosbergs bil satt fast i fyrans växel.

Precis efter första rundan depåstopp är det omvänd ordning som gäller, Michael Schumacher tog över ledningen i samband med detta trots att kampen om tredjeplatsen höll på att intensifiera i och med bestraffningen som kostade Nick Heidfelds jakt på viktiga poäng helt och hållet, tre varv senare åkte Robert Kubica in i depån för service efter att ha lett racet för första gången men det krävdes ett osäkert kort i bataljen om mästerskapstiteln, i andra omgången depåstopp hamnade den unge polacken i en fajt med Fernando Alonso; därmed åkte båda förarna hjul mot hjul ner till garageutgången och spanjoren har fördelen med tredjeplatsen inom räckhåll.

Katastrofen inträffade på varv nummer 43 när hemmafansen gick till vild jubel då Alonsos Renaultmotor puffade ut blå rök ur bakvagnen, tvingades bryta loppet och allt slutade i ren besvikelse för hans del eftersom tabellgrafiken tog reda på att han förlorar tio poäng gentemot Schumachers fördel och har två poängs skillnad med tre race av säsongen 2006 att kvarstå.

Efter 53 varv i över 350 km/h på raksträckorna kunde mästerhjärnan bakom Scuderia Ferraris framgångar sträcka näven för 90: e gången i sin karriär, finnen Kimi Räikkönen gjorde allt vad han kunde i sin McLaren Mercedes då hans andraplats räckte inte till för att slå veteranens Ferrari och Robert Kubicas saga som reguljär förare i BMW Sauber fortsätter då han blev första polack att stå på podiet.

"Jag och personalen tog beslutet att lägga hjälmen på hyllan, det har varit en märkvärdig tid och vad bilsporten i mer än 30 år hade gett mig. Jag avgudade varje stund från både gott och ont och det är det som gjorde livet ganska intressant", sade Michael på presskonferensen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar