Häromdagen fick jag gräva lite kunskap om en specifik dieselmotor i Peugeots modellskara, motorn bär koden DV4TD och utrustades i flera av PSA-gruppens bilar i samarbete med Ford Europa.
Exempelvis hade motorn hamnat i alliansens olika småbilar och nyttofordon (Citroën C1, C2, C3, Nemo Multispace, Peugeot 107, 1007, 206, 307, Bipper Combi respektive Ford Fiesta och Fusion) eftersom slagvolymen låg på 1,398 kubikcentimeter, innehöll bara åtta ventiler med en enkel kamaxel, två ventiler per cylinder, cirka 70 hästkrafter ur cylinderblocket och inget laddluftkylare men i första generationens Citroën C3 var 1.4 liters dieseln starkare i maxeffekt för den fanns i en mer sofistikerad 16V-utförande med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder innan den fasades ut redan sommaren 2005.
DV4TD eller DLD-414 som det hette i Ford-språk var ganska populär på sin bland småbilsägare, de flesta motorer hamnade i PSA-gruppens bilar för en god bränsleekonomi medan en femtedel av de som ägde en Ford Fiesta av den femte generationen klagade på diverse fel i kamaxeln eller ventilfjädern vid höga farter, ägare till exempelvis en Peugeot 206 eller 307 inte fått många klagomål på trassel i dieselmaskinens interna delar och visst den fungerade som en klocka.
Här är de två utbildningsfilmerna som jag fått se nyligen på YouTube
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar