tisdag 8 september 2020

Lejonens herrgårdsvagnar - Avsnitt 8

Dags för seriens sista avsnitt och det skulle handla om dagens rymliga underverk från Peugeot.

Första generationens 508 SW var modellen som ersatte storsäljande tjänstefavoriten 407 SW och visst har den fina konturer på alla fyra hörn, det är inte bara formgivningen som gav flera pluspoäng utan interiörkvalitén och bränsleekonomin som fick flera kombiälskare att häpna eftersom körupplevelsen var toppenbra på olika typer av väglag.

För den som skulle på äventyr med mindre klimatpåverkan fanns det fyrhjulsdrivna dieselhybriden 508 RXH (förkortning av Rallycross Hybrid), precis som vanliga 508 SW hade Peugeots förstklassiga kombi med dieseldrift + KERS ett stort bagageutrymme som får plats med tre stora resväskor och två ryggsäckar.

Trots stjärnstatusen på några franska TV-serier hade 508 SW Mk1 tjänstgjorts bland serviceförare från olika cykelstall till de stora cykeltävlingarna.


Den nuvarande uppföljaren till modell 508 är aningen bättre på alla fronter eftersom konkurrenterna Volvo V60 II respektive Mercedes C-klass kombi inte hade en chans mot Peugeotens futuristiska designtänkande och den grej som imponerar mig mest är kabinen, jag har redan sagt att exteriörens skarpa linjer är en riktig läckerbit med Hofmeister-bågen i C-stolpen men designteamet som sköter interiören gjorde ett fint utsmyckat cockpit à la Star Wars med digital instrumentering som ersätter de konventionella mätarna och aluminiumknapparna nedanför pekskärmen ger en förbättrad kvalitetskänsla även om nuvarande Audi A4 Avant håller på att bli gammalmodig.

Alla utrustningsnivåer utom en får en åttastegad automatlåda medan den billigare dieseln får för första gången nöja sig med vanlig mekanik i sex växlar, i varje fall kommer en framtida 508-ägare lägga extra beslag på konstläderklädslar eftersom äkta Nappaläder är dyrare i högsta utrustningsnivån GT.

Jag tycker att en modern kombi är bättre formgivet och mer rymlig än en kompakt crossover som de flesta köpare rattar eftersom den har en riktig charm och karaktär och den ultimata körupplevelsen kommer finnas redan vid första dörröppningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar