I år har det gått trettio år sedan Volvos 900-serie lanserades som vidareutveckling till den ikoniska 740/760 och klassades under sin åtta år långa karriär som en tjänsteförares bästa vän.
Första årsmodellen av 900-serien hade tre utrustningsnivåer med alla motoralternativ i både sedan och herrgårdsvagn, motorblocket med en ny kamaxel och ett nytt cylinderhuvud var en vidareutveckling på 2.3 liters raka fyran och den raka sexan på tre liter var raffinerad på sin tid.
1995 genomgick Volvo 940/960 en rejäl ansiktslyftning som senare tilldelat de nya namnen S90 respektive V90, grillen blev smalare liksom de rektangulära strålkastarna fram, multilänk-axeln klämdes in i karosseriet även om testerna visade att bilen hade ett bra vrid i accelerationen inklusive en mycket god väghållning i låga farter.
I början på februari 1998 lämnade den sista 940: n Torslandafabriken efter åtta års tillverkning, hela 668 000 exemplar av 900-seriens alla modeller har byggts och en ny era har inlett sedan åren med gjutjärnsmotorn och bakhjulsdrift tagit ett trovärdigt slut.
https://www.klassiker.nu/reportage/grattis-volvo-940-30-ar
https://www.klassiker.nu/reportage/tjugo-ar-sedan-den-sista-volvo-940-tillverkades
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar