Premiäreventet av IMSA WeatherTech Series spelas på Daytona International Speedway över 24 timmar runt banans innerplan eller "Infield course" som det heter i racingspråk, här har jag lagt upp en lathund på föraruppställningar i det nygamla GTP-klassen, alltså den amerikanska sportvagnsracingens högsta kategori med fyra olika fabrikat som överses av sju toppstall.
Team Penske är dem som tar hand om Porsches fabrikssatsning med dunder och brak, ägaren Roger Penske själv hade handplockat sex stycken förarproffs med bakgrund i produktionsklassen.
Wayne Taylor Racing respektive regerande mästarna Meyer Shank-stallet innehar uppgiften att utveckla Acuras LMDh-vagn med tre reguljära förare plus en reserv i form av Brendon Hartley från Toyotas VM-satsande lag.
JDC Miller Racing hade för mindre än ett halvår sedan köpt en fabriksklar Porsche 963 redo att användas som satellitbil i ett försök att hjälpa eliten i rött och vitt.
Cadillac utvecklar nu tre bilar i hopp om att återta konstruktörstiteln från självaste Acura, två av dem tas om hand av Chip Ganassi medan den tredje leasades till Denver-baserade Action Express Racing, den förstnämnda har signat fem förare, däribland Richard Westbrook och Alex Lynn i väntan på en sjätte fabriksförare respektive en reserv hos satellitteamet och gör laguppställningen komplett.
BMW M Team Rahal återvänder som fullt fabrikssatsande lag men den här gången i GTP-klassen efter många år med produktionsbilar som M6 GT3 och M8 GTE i blickfånget de senaste åren, ägarduon Bobby Rahal och David Letterman tog ut redan hela sex förare, bara två av dem haft framgångar i DTM och Nürburgring 24 timmars.
https://en.wikipedia.org/wiki/2023_IMSA_SportsCar_Championship
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar