onsdag 18 januari 2023

Scénics väg till succé

För ett par år sedan hade jag skrivit några exklusiva inlägg under serien "Sagan om Renault Scénic" och gick i fyra avsnitt, när jag vände blickarna framåt ett snäpp kunde jag se en väl utförd och ironiskt sett väldokumenterad videoklipp på YouTube om just Renaults braksuccé i den kompakta MPV-klassen fast med en brittisk influencers berättarröst.

Här i början berättade han hur Renaults forne VD Raymond Lévy anställt Patrick le Quément som fabrikatets designansvarig genom att ändra receptet på hur en vackert utsmyckad Renault skulle se ut på 90-talet med rundare former än de räta vinklarna som dominerade 70- och 80-talens bildesign, speciellt när första generationens Espace ansågs vara för stor på våra motorvägar, när Scénic Concept höll på att färdigställas ville Patrick begära att Jean-Francois Venets och arbertspartnern Anne Asencios tänkta designstudie skulle ha individuella soffor eftersom skolbarn på den tiden inte var särskilt nöjda med att ha svart eller grå som tråkig färg på dynan.

Reaktionen var positiv efter bilsalongen i Frankfurt 1991 men kunde inte placeras under fullskalig produktion ännu, ja eftersom Renault lade extra fokus på småbilen Clio och den gulliga skapelsen Twingo och viktigast av allt kunde den alltför åldrade R19 ersättas med den lättare och tillsynes driftsäkra Mégane från och med början av maj 1995 och det visade sig att första generationens Mégane var en succé från starten jämfört med R19: s konservatism ända tills glasfiberkarossen ströks från produktplaneringen innan Scénic fick släppas förrän 1996, rättade sagt två månader före de första intrycken på den större men rundare Espace III.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar