Under fjolåret har det snackats mycket om studsande bakvagnar på dagens racerbilar i Formel 1 respektive FIA WEC, fenomenet "porpoising" blev det mest virala ordet i över tio år som hittats på nyordlistan efter några utvalda uttryck som "henifiera", "conversesjukan", drinkorexi", "eurobävning", "memil" och "läxrut".
Första gången man använde ordet "porpoising" var inte runtom i den moderna F1-kretsen, den användes av en f.d. Toyotamekaniker på en nio dagar lång provkörningspass av modell TS010 vilket var den första helt fabriksbyggda Grupp C-bil med en V10: a som varvade runt 11 300 v/min, orsaken till varför bilens bakvagn utsätter passivt studsande var när föraren Andy Wallace tog första svängen på Eastern Creek utanför Sydney mycket fortare än en V8 Supercar-bil, drygt 315 km/h på sexans växel och mottog jättelika smärtor på de nedre ryggkotorna, det bästa sättet att få väck passivt studsande var att lägga på regndäck och klistra in en extra Gurneyklaff i bakvingen för att öka marktrycket på blött väglag när Le Mans 24 timmars anno 1992 drogs igång med enbart prototyper eftersom produktionsbilarna var tyvärr frånvarande på entrélistan.
Häromåret hade Peugeots nya Hypercar 9X8 kantats redan vid jungfruresan på Autodromo Nazionale di Monza av just "porpoising" även om den åkte i paritet med dagens ärkerival Toyotas utgående tävlingsbil GR010 varvtidsmässigt på de fria träningspassen.
Här är YouTube-klippet om Toyota TS010 som laddades upp av en slovakisk influencer
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar