söndag 8 januari 2023

Ventilaffären i Detroit

Sommaren 2001 var allt annat än frid och fröjd i motorsportens värld, veckan efter mitt intåg till Sverige som nioåring har spekulationer om nya pop off-ventiler på ChampCar-bilarna avslöjats innan säsongens sjätte deltävling på Belle Isle i Detroit drogs igång, hela skenmanövern inträffade på en privat test i Michigan International Speedway när det amerikanska formelbilsseriens regelverksmakare fått tillstånd att ge de där ventilerna till alla tre motortillverkare, 24 timmar senare så fanns dem tillgängligt även på garageportarna vid Mid Ohio Sports Car Course men enbart hos förare med Toyotas motorer, dess användning var inte obligatoriskt förrän fredagsmorgonens träningspass lokal tid, ventilen satt cirka 1.9 centimeter ovanpå motorns insugskammare vilket förvärrade de marknadspolitiska direktörerna.

Honda informerade att Team Penske, Mo Nunn Racing, Team Green och Adrian Fernández Racing fått bojkotta träningspasset, Player's Forsythe och Rahal Letterman-stallet som drev Fordmotorer också valt att stå över från vidare körning, fansen kände sig riktigt besvikna men i ett inslag från själva racet kunde sportkanalen ESPN: s garagereporter Jan Beekhuis formulera saken kring utökning av ventilens monteringspunkt, han sa att sensorn som kontrollerar hur mycket lufttryck den avger på insugskammaren och ventilen öppnas vid 2.5 Bar och vad som oroade de olika teamens mekaniker är att jetströmmen korsar sensorn och leder till minskad turbotryck, regelverksmakarna vill att själva kåpan expanderas och inte sitter emot sensorns luftströmning och CART: s vice ordförande Kirk Russell vägrade kommentera om händelsen.

Både Honda och Toyota ett par månader senare på Laguna Seca sagt på en press release att man lämnar serien till den konkurrerande Indy Racing League efter säsongen 2002 och anledningen till detta var inget annat än en fars som ledde till en enhetsklass med bara Fordmotorer och en s.k. "Level playing field" till de fem kommande åren innan ChampCar slogs samman med IRL och återbildat Indycar-serien från och med 2008.

https://www.autosport.com/general/news/carts-response-to-pop-off-valve-fiasco-5000752/5000752/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar