Alfa Romeo hade trots lättnaden av pandemirestriktionerna varit på vippen att presentera en plan att återuppväcka småbilen från sin sovbädd, jo detta efter att Audi tackade nej till bygget av en ny generation A1 men man kräver ett samarbete med resten av Stellantis-konglomeratet till design och utveckling av modellen som är på väg att bli Peugeot 208: s tvilling.
Runt våren 2023 kan konkurrensen mellan den mindre Alfan och Lancias kommande Ypsilon vara snubblande tätt om inte båda modellerna kommer som sagt bli helt eldrivna från och med 2024, responsen lades fram av Jean-Philippe Imparato med en brännmärkt förklaring till varför och jag höll på att känna mig riktigt nöjd eftersom fyra samarbetspartners ur samma koncern bygger tillsammans en småbil med olika karaktärer, något har inte hänt sedan 80-talet då Fiat släppte första generationens Croma tillsammans med tre andra modeller i ett höj (Alfa Romeo 164, Saab 9000 & Lancia Thema).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar