Veckans tre av totalt 140 Le Mans-berättelser inför den anrika biltävlingens hundraårsjubileum kommer handla om de legendariska förarna, bilarna, de tekniska innovationerna och publiken som följer bilracingen med passion och hjältemod.
Mellan 1999 och 2016 har Audi Sport Team Joest genom den moderna eran förkroppsligat såväl långloppets mänskliga äventyr som tävlingsbilens teknologiska framfart, ur denna långa lista på antalet vinster fick Dr Wolfgang Ullrich den forne Audi-bossen säga att anno 2011 var mer än bara en speciell årgång, enligt honom hade två hemska krascher och en ensamstående bil mot "Blå tåget" varit en känslosam berg- och dalbana, som tur är har ekipaget ledd av André Lotterer slagit Simon Pagenaud i den närmaste Marlboro Peugeot-bilen med fjorton sekunders marginal men tillkallat segrarna från 2000, '06 och '12 som uppfinningens årgångar, första segern med snabba växellådsbyten, första historiska segern med en dieselmotor och även första historiska vinsten med en elmotor som jobbar ihop med en vanlig förbränningsmotor.
Audis fyra ringar fick växa tack vare Wolfgangs partnerskap med tekniske direktören Ralf Jüttner och mekanikens gudfader Ulrich Baretzky efter de stora framgångarna i rally, STW och BTCC med användning av permanenta fyrhjulsdriften Quattro, trots att Hans-Jürgen Abt fått driva ett fabriksteam i DTM kunde Reinhold Joests stall storsatsa i långloppsracing från och med 1999 med två distinkta racerbilar innan ett förmån på bara en öppen vagn lades fram på bordet.
Försprång genom teknik länkad med laganda kändes lite sällsynt, en "vinnande" familj är vad som krävdes för att leda laget till toppen, att anställa nio förare med internationell anknytning likaså teknisk briljans från ett hop av utbildade mekaniker, en stor del härrör från huvudkontoret på Ingolstadt medan den direkta kompetensen från resten av världen hade på den tiden varit en stor nyckelroll, speciellt från chefsmekanikern Brad Kettler och tävlingsstrategen Leena Gade; ni vet den första kvinnan att stå högst upp på pallen bland de högt uppsatta i depådisken.
https://www.24h-lemans.com/en/news/how-audi-stepped-up-to-the-24-hours-of-le-mans-challenge-56711
Näst på tur är den teknologiska innovation som förvånat motorjournalisterna med tystnad och rå vridmoment på gasspjället, beståndsdelen i fråga är dieselmotorn.
Uppfunnet av matematikern tillika bildoktorn Rudolf Diesel är själva motorvarianten ansedd för traktorer och nyttofordon som drev dåtidens Tyskland, skillnaden mellan Otto-motorn och dieseln var relativt stort tack vare den sistnämndas höga kompressionsförhållande, det innebar att bränslet antänder sig självt och blandas ihop med luften ur kylarintaget vilket ackumulerar en högre förbränningstemperatur vid kallstarter, vanligheterna slutade med turboaggregatets intåg på mitten av 70-talet i den civila världen där Audi var först ut att presentera sin första TDI-maskin, året var 1976 och en turbodiesel ur Audis sedanmodell 100 blev en publiksensation på bilsalongerna och diverse pressträffar, i den moderna tiden hade 65 % av Europas befolkning haft en dieseldriven bil hemma i garaget oavsett bilmärke men med elektricitetens banbrytning fick dieslarna som påstås bidra till en renare motorväg en rejäl törn hösten 2015 när avgasfusket ledde till stora rubriker på tidningarna.
I bilracingens värld var bröderna Delettrez först ut att tävla med en dieseldriven bil på Le Mans då själva tävlingen gick till en återstart 1949 sedan kriget tog slut, över fem årtionden senare kunde en privatägd stall anmäla en äldre Lola B2K med en modifierad V10 TDI ur en Volkswagen Touareg men tyvärr tvingades bryta när tjocka rökmoln från laddluftkylaren satte stopp efter blott fyra timmar, sedan kom Audis nya utmaning efter succén med R8: an, dess uppföljare hade en dieseltolva byggd av ingen mer synonymt än Ulrich Baretzky och fått se sin kreation vinna Le Mans tre raka gånger tills man återigen skördat nya segrar med dieselhybriden R18 e-tron Quattro.
Vi avslutar veckans inlägg med denna fina story ur ett annat specifikt tema och med hur Automobile Club de l'Ouest skapades för snart 120 år sedan.
Datumet var den 23 januari 1906 och bildandet av Frankrikes första motorklubb gick i full gång snart tre år efter chockvågorna som skakat roadracingen för bilar, det hände när Marcel Renault; grundaren till Frankrikes anrika bilfabrikat förlorade livet genom en bilolycka i resan mellan Paris och Madrid på fyra hjul, kapplöpningen stoppades fyra kilometer väster om Bordeaux och regeringen valde att stoppa bilracingens framfart på kullerstensvägarna.
Mannen som lade grunden på biltillverkningens privatisering från första början hette Georges Durand; hans uppdrag var att lotsa fram tre andra inrikespolitiska ledamöter och grunda en biltävling i Sarthe-regionen, motorklubben ACO var den första att arrangera "Le Grand Prix du France" och på den tiden var idén med bilracing på stängda motorvägar rätt genialiskt, ett par år senare konstruerades den första genuina motorarenan (Indianapolis Motor Speedway) men till er bilhistoriker hade Frankrikes Grand Prix etablerats långt före den första upplagan av Isle of Man TT år 1907 och sex år senare fick dåtidens bilredaktör Charles Faroux reklamera till sin chef att lägga fram ett förslag, han sa till kontoristen på runda bordet "Varför inte arrangera ett uthållighetslopp över tjugofyra timmar? " och det motsatta numret knäppte fingrarna genom att svara "Du har rätt monsieur Faroux; du är så duktig! ".
Efter konversationen fick Charles Faroux skaka hand med Georges Durand; promenerade på torget med en hoprullad affisch runt ena armen och väl där har nyfikenheten talat sitt tydliga språk, motorklubbens grundare och hans högra hand deklarerade den första upplagan av "Le Grand Prix d'Endurance" öppen för allmänheten och därmed var drömmen uppfylld, biltävlingens första totala vinnare ristades på bronsplaketten och de två stjärnspäckade hemmaförarna turades om bakom ratten på en blå veteranbil av märket Chenard & Valcker.
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/1906-1923-et-l-aco-crea-les-24-heures-du-mans-56714
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar