torsdag 9 februari 2023

24-timmarsfabeln - Del 3

Ja, det tredje avsnittet ur serien som rör världens mest anrika uthållighetslopp inom bilracing håller på att blomstra med ännu en kvartett av berättelser med olika teman.

Idag hade moderatorn på lemans.org fått väcka liv i långloppsklassikerns förste man att bära det gåtfulla artistnamnet "Monsieur Le Mans", mannen i fråga kommer från Belgien och hade erfarenheter från såväl Formel 1 som uthållighetslopp, hans namn är Jacky Ickx.

Den fåordige vallonen var 21 bast när han upptäckte hur stort Circuit de la Sarthe var när tvekampen mellan "Il cavallino rampante" och "Blå ovalen" gick upp i sina bästa år, inte minst när svårighetsgraden var mycket högre än den moderna tidens form av racing då det förekom många hemska krascher som i vissa fall ledde till en tålmodig död trots att erfarenheten byggdes upp efter hans första långlopp i Sebring.

Partnerskapet med sin brittiske namne Jackie Oliver gjorde att det första av sex segrar som kom i juni månad 1969 borde vara högre rankad än braksuccén med Porsche flera säsonger senare, belgarens sejour med Scuderian var minst sagt ljummet och hade vetat med "Il Commendatores" begäran att bilsporten är jättefarlig och möjligen var Ferraris chans att slå Matra 1973 gick på bara tjugo procent enligt grafisk information från flera motortidningar.

Utöver segrarna med Derek Bell i början på 80-talet kunde årgång 1977 rankas som hans bästa ur fotoalbumet, tidigt på kvällen fick Jacky i samspråk med Norbert Singer höra att Henri Pescarolo i bil nummer 3 fått bryta loppet, hans egen Porsche 936/77 mottog en smäll i kardanaxeln och växellådan slutade fungera ordentligt, därmed fick belgaren hoppa in i Jürgen Barths bil till årets kanske trevligaste låt på den tiden, ja du Leo Sayers "Thunder in my heart" och vid klockan tre på söndagseftermiddagen så stod det klart att champagnen smakade mycket beskare i solskenet än i bitande kyla.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/jacky-ickx-monsieur-le-mans-ou-un-certain-art-de-vivre-en-six-chapitres-56743

Nästa tema i dagens serie kommer som sagt relatera till en specifik bil som förevigats i historieböckerna, det är till er som gissat rätt svar och om man säger typiskt Porsche så är 911: an ikonisk på ett eller två sätt.

I år fyller denna racingstinna sportcoupén 60 år även om den gjorde entré på Le Mans i produktionsklassen redan 1966 då "Giganternas kamp" toppade löpsedlarna runtom i världen, tre år tidigare fick den första så kallade modell 901 presenteras i full hemlighetsmakeri vid huvudkontorets lokaler men Porsche själva fick en rejäl törn på marknadssidan när Peugeot var först att patentera och varumärkesskydda tre siffror med nollan centralt och det gjorde Ferry Porsches sons högra hand Erwin Komeda helt förvrängd på kontorsbordet.

Porsche 911: s entré bland Topp 10 på resultatlistorna skedde sommaren 1969 genom lokala förarduon Yves Deprez och Jean-Pierre Gabans heroiska insats, mellan 1966 och 1971 kunde första generationens 911 ta hem tre klassegrar på ett års mellanrum genom denna glittriga period, från och med 1974 hade en Porsche Carrera RSR Turbo använts som testbänk till den kommande prototypen 936 i olika specifikationer och införandet av "Grupp 5" fick alltså leda till en specialtillverkad version av den gatlegala 2.7 Carrera RS vid namn 935, år 1979 fick denna bil stå överst på prispallen med skådespelaren Paul Newman tvåa i en identisk vagn och de små framgångarna fortsatte ända tills början på något stort skedde ett par årtionden senare.

Efter Grupp C-erans slut och LMP900: s ingress fick Allan McNish, Stéphane Ortelli och Laurent Aiello ombord en Porsche GT1-98 säkra fabrikatets sextonde seger tills man nådde en annan milstolpe drygt femton år senare fast i produktionsklassen, när Olaf Mantheys företag ställde upp två stycken 991 RSR i 2013 års specifikation var saken klar, lagom till 911: ans 50 års jubileum kunde fabriksteamet ledd av Marc Lieb, Romain Dumas och Richard Lietz skära födelsedagstårtan på bästa vis med en seger i GTE Pro och festen slutar inte bättre med tiden för i de kommande åren så skördade man fyra segrar till varav den senaste från ifjol och modell 911 oavsett generation har vunnit över 100 gånger på Circuit de la Sarthe, för kännedom hade Jörg Bergmeister sagt på sin insändare att 911: an är till idag inget annat än en perfekt sportvagn, punkt slut.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/la-porsche-911-aux-24-heures-du-mans-une-centenaire-pour-le-centenaire-56747

Bitumen har moderniserat själva racerbanan ända sedan man stängt gatorna till fördel av en ny rutt som vägskäl till att se tävlingsbilarna på olika läktarplatser.

Arbetet skedde ett par årtionden efter det första GP: et som någonsin arrangerats redan 1906 i Sarthe-regionen, i rätt så ofattbara omständigheter kunde professor Rothschild; en känd optometrist på sin tid ville bota "ögonsjukdomarna" trots en del påtagliga försök hos flera legitimerade läkarteam och tröttheten var en viktig faktor när en viss Georges Durand i ett kungörande lagt upp bevis på hur "testbänken" skulle se ut över de där 24 timmarna.

Inför Frankrikes Grand Prix 1921, cirka två år innan första upplagan av Le Mans 24 timmars kan arbetet med att lägga på markens hemliga ingredienser vara ett mästerstycke, diket vid sidan om blir tre centimeter djupare för att hamra till trästaketen, telegramstolparna vid start och målrakan låg lite för nära raden av reklamskyltar i och med att sedimenten ansågs vara en jättestor risk vilket tär på bilarnas kvalitetssäkerhet under körning.

Under de följande åren hade biltävlingen över 24 timmar på Le Mans körts i blandad underlag, slät asfalt på motortrafikleden och allfarvägarna var fylld med finkornig sand runtom, förarna på den tiden sa att det var högst omöjligt att stanna bilen från högre farter till ca 35 km/h på de långsammare kurvorna och arrangörerna behöver hjälp snabbt, sensommaren 1927 fick den tidigare transportsekreteraren André Tardieu slå larm via telegram om vägsaltning, det krävdes en 300 man stark personalskara varav 23 svenskar på plats att gräva ny mark och lägga om banan med en nästintill perfekt blandning av siltsten och lerskiffer, slutligen har restaureringsarbetet gått snabbare innan bygget av en permanent sektion som rörde sig mellan det som kallades för "Vita villan" och ingången mot Tertre Rouge lades färdigt tre och ett halvt år efter krigets slut.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/quand-le-bitume-des-24-heures-du-mans-modernisait-les-routes-de-france-56748

En hyllning till de frivilliga som antar utmaningen både på och utanför banområdet har varit en entusiastisk påverkan för fansen och tävlingspersonal emellan.

Högst upp i rankingen går till de drygt 1 600 man starka funktionärsteamet, grabbar och pinglor i orangea reflexjackor tjänar sin plats som tävlingsledningens känsligaste arbetare, de tar hand om förare som skulle tas till den närliggande kliniken för undersökning efter exempelvis brandfara eller singelolycka på racerbanans specifika ställen och även vägleder tävlingsbilarna till att visa olika flaggors färgkoder (t.ex. blå för varvning, gult för potentiell fara, 2x gult för Kod 60 och randigt för olja på marken).

Andra volontärer som prisas på denna artikel går till tävlingsarrangörernas medicinska team ledd av assisterande fysioterapeuten Isabelle Villeret med motiveringen som lyder: "Ordet familj dyker upp i vartenda löpsedel på olika tidningar och det var därför som hon tillsammans med sin man format en stor skara med ambulanssjukvårdare som kan det här med första hjälpen likaså sjuksystrarna och trygghetsoperatörerna inne i tävlingsledningens kontor.

https://www.24h-lemans.com/en/news/24-hours-of-le-mans-centenary-the-race-owes-an-undying-debt-to-its-volunteers-56754

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar