Idag är det exakt tio år sedan vi såg V8 Supercars chassireglemente vid namn "Car of the future" göra debut på stadsbanan i Adelaide eftersom bataljen mellan GM och Ford pågick i många år och fansen ville se två eller tre nya fabrikat äntra serien och Grupp A: s pånyttfödelse kickade igång med största allvar.
TV-analytikern Neil Crompton sa enligt referat på Network 7: s kommentatorsbås att en kontrollerad störtbur med förstärkningar ersätter de svindyra komponenterna svetsade av olika team, den diagonala stången bakom främre vindrutan togs bort till fördel av en polykarbonatruta, motorns monteringspunkt flyttades bakåt 100 mm och gör bilen mer roterbar i skarpa svängar, till en bättre tyngdpunkt så krävde man en fristående bakre hjulupphängning efter att den stela bakaxeln var borta, bensintanken flyttades långt in i bilens interiör och lämnat bakluckan som deformationszon efter det som hände med Karl Reindler i Perth 2011, växellådan sitter idag i bakvagnen jämfört med Holinger-lådan som satt bakom motorn och framför kardanaxeln.
I flera år har 17" fälgarna varit en framgångsrecept för alla V8 Supercar-team men de större fälgarna på 18" med större bromsskivor svarar bättre i högre temperatur och är tillverkade av AP Lockheed, sist men inte minst är datorenheten en standardiserad elektronisk beståndsdel och styrstången blev som på en vanlig sedan justerbar i alla lägen oavsett förarens längd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar