I höstas har Citroëns rebelliska halvkombi från det svunna 80-talet fyllt 40 stearinljus, denna bilmodell har i vartenda fall betraktats som fabrikatets första tillskott efter fusionen med Peugeot och bildandet av den dåvarande PSA-gruppen, på Citroëns konservatorium i Aulnay-sous-Bois får man via hänvisning till ett YouTube-klipp ställa fem frågor om varför en BX blivit en tillfällig succémodell med små vidskepligheter runtom.
Citroën BX släpptes sent i september 1982, alltså tre år efter att Bertone-designern Marcello Gandini ritat Volvos gamla konceptstudie Tundra framför ögonen på Jan Wilsgård och några andra från Torslandafabrikatets styrelse, Citroëns forne VD Xavier Kärcher däremot kände sig häpen rent kronologiskt när han tog fram papper och blyertspenna med syfte att skriva ett öppet brev till resten av ledningen och låtit Volvo att försätta sig i kris innan 400-serien fått ersätta den medelmåttiga 300-serien.
Racerbilskänsla hunnit bli vardagsmat i det sena 80-talet när GTi 4x4 ansågs vara en överladdad raritet fram till idag, den fyrcylindriga bensinmotorn på 1.9 liter hämtad ur grannen Peugeot 205 GTi fått mindre krut men mer vrid tack vare användning av permanent fyrhjulsdrift, rallybilen BX 4TC debuterade på de värmländska skogarna 1986 och tyvärr tog ett abrupt slut efter det som hände i Portugal då en Ford RS200 plogade rätt in i ett tåg av åskådare och inte minst tretton av de flera tusen omkom omedelbart och även skördat Henri Toivonens liv i Korsika samma årgång.
Idag är Citroën BX en samlarbil eller "collector's item" som det kallas på engelska, museiutställningens kurator Denis Huille sa i själva kolumnen att antingen en GTi 4x4 eller GTi 16V kommer kosta runt 120 lax i dagens värde trots att man garanterar tillräckligt med reservdelar på agendan om de verkar finnas på flera auktoriserade verkstäder runtom i Frankrike.
https://www.largus.fr/actualite-automobile/5-choses-a-savoir-sur-la-citroen-bx-video-30001834.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar