fredag 10 februari 2023

Flåbusen till halvkombi

Brittiska motortidningen Autocars moderator öppnade upp en liten tillbakablick på Seats kostnadseffektiva alternativ till en Audi S3 (8L), vem vet att 200 hästkrafter ur framaxeln lät riktigt stort och reservationen finns i underredet, ja man överlät det spanska fabrikatets underleverantörer Abt Sportsline att styva till hjulupphängningssystemet en aning, lika med en sänkt markfrigång på åtta millimeter, fjäderbenen blev förstärkta och krängningshämmarna blev krympta för att få bukt med understyrningen som plågat en vanlig Seat Leon av den första generationen.

Man påstår att styrningen kändes något kvickare än exempelvis en MG ZR 160 eller Fiat Bravo HGT men i slutändan är det tvärtom, motorljudet saknade charmen som konkurrenten Peugeot mäktade till med sin 206 RC som hade en skvätt rallygener i ådrorna och interiören inte har den rätta kvalitén som på en samtida Volkswagen Golf GTI IV vilket tär på åldern när den visades på den begagnade marknaden tätt efter testerna på handling-banan.

Vad hände sedan med första generationens Seat Leon Cupra R? Ja, den klämde 21 hästar till i begränsad utgåva tills uppföljaren kom hösten 2005 och dröjde till 2008 då en nyare Cupra R var monterad med samma motor som en Golf R, tredje generationens Leon Cupra R hade mer krut som slagit banrekordet på Nordslingan med fyra sekunder gentemot Renault Mégane R26.R och idag har Cupra ryckt sig loss från Seats image till att bli en ensamstående prestandadivision som tillåter elektrisk kraft.

https://www.autocar.co.uk/car-news/used-cars-second-hand-picks/greatest-roadtests-ever-seat-leon-cupra-r

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar