onsdag 8 februari 2023

Vitsen med e-partikelfilter

På Audis bilbyggarimperium i småstaden Ingolstadt hade någon från forskningsavdelningen startat ett pilotprojekt med underleverantören Mann & Hummel som bygger på ett solitärt mål, det är att förbättra luftkvaliteten i tätorterna genom uppsamling av skadliga partiklar eftersom de här små mikroskopiska granulat orsakar i flera hälsovådliga fall luftföroreningar och till idag är elbilarna tyngre i tjänstevikt samtidigt som de utrustas med allt oftare tjugo tums fälgar.

Vad forskarna gjorde är mycket riktigt uppfinningsrikt sedan man hunnit testa partikelfiltret på en prototyp i testbanan utanför huvudbyggnaden, filtret är en integrerad del av elbilens befintliga aerodynamik vilket underlättar monteringspunkten, själva filterelementet styrs via ett omkopplingsbart strömbrytare, nästan densamma som på en Electrolux dammsugare men förhastande nog kommer användningen på vanlig stadstrafik inklusive stationär batteriladdning var något av en utmaning, efter cirka 5 000 mil på testbänken så fanns det ingen påverkan överhuvudtaget.

Om du tror att Audi går ett steg längre i tekniken kan en liten kluring från Volvo bevisa den svårlösta gåtan, vi vet att Torslandafabrikatet var först ut att installera pollenfilter på våra luftkonditioneringar och fungerat perfekt i många år men användning av en kemikaliebeläggning satte stopp redan tidigt i mars månad 2006 p.g.a. att det inte var tillräckligt konkurrenskraftigt.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/audi-utvecklar-partikelfilter-for-elbilar/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar