Ja, förut var cabrioleterna roliga att köra på somrarna och hade mer street credit än de tråkiga direktörsbilarna ut i centrala stan, idag däremot har ägarkulturen tagit en snöplig vändning när fyrhjulsdriften och den upphöjda markfrigången gjort vi bilfanatiker få skrämselhicka om man såg en viss förmögen gubbe snirkla runt i en Merca GL med en jättestor V8 under huven.
I en krönika på Vi Bilägares officiella webbsajt signerat Calle Carlquist så tog han en liten runda i tidningsarkivet för att hitta en gammal artikel som rör cabriolettestet från oktober 2003, i mina ögon var Peugeot 206, Mercedes SLK, Fiat Barchetta och Volvo C70 några av de mest populära valen bland kvinnliga förare i olika åldersgrupper eftersom de här fyra var väldigt roliga att köra med en nypa frisk sjöbris i sommarklimatet, sedan kom kluringen när samma antalet andra modeller gjorde sin bedömning fast i ett annat regi, Citroën C3 Pluriel var en liten "Oddball" när det gäller cabbar och hade burit smeknamnet "Legobilen" p.g.a. byggsatsen till ett tak som förvandlas i olika former, Ford StreetKa hade klassats som ett varningstecken då killarna ombads inte köra en sådan, bara unga tjejer som hade lusten att ratta till en fest i nattklubben utan bekymmer trots att den pryddes på reklamplakaten i flera omgångar genom popsensationen Kylie Minogues medverkan.
Vad är det man ska tycka om en Smart Roadster, mer än tjugo år senare är den fortfarande en speciell liten vagn med 700 kubiksmotorn limmad bakom sittbrunnen, köregenskaperna var inte på den ljusa sidan och likt en C3 Pluriel så kändes halvautomatlådan lite seg i växlingarna men också opraktisk i skuffen varpå Folkan med retro-styling inte har blinkningen och charmen som Golfen utstått genom åren.
https://www.vibilagare.se/backspegeln/bilklassen-som-forsvann-nagon-som-minns
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar