De flesta vet att en rallybil från mina ungdomsår hade tillräckligt med turbotryck och fyrhjulsdrift i en småbil med kort hjulbas, idag är R1-regeln mer omskrivet för sin hybridteknik och standardiserade rörramschassin vilket innebar att tjänstevikten är tyngre gentemot kundleverantörsbilarna i klasserna R3 eller R4.
På Autocars redaktion uttryckte journalisten Al Suttie att det fanns en del kandidater till de mest udda bilarna som publiken hade skådat oavsett karossform eller rentav utseende i hög fart, exempelvis en Porsche GT3 Cup som transformerats till ett hemmabygge på de regionala mästerskapen även om det resulterat i att återkomsten till Dakar-rallyt som fabriksstall hade sinat efter totalsegern 1986 i Rothmans-färgerna.
Grupp B-eran slutade makabert med ett dödsfall i Korsika inklusive åskådarnas livsfara i Portugal, vad Citroën hade gjort var att bygga en kopia av grannen Peugeots megasuccé 205 T16, det som hade burit namnet BX 4TC blev en flopp efter sjätteplatsen i Värmland med Jean-Claude Andruet bakom ratten, efter det hade rallycrossföraren Jean-Luc Pailler vunnit tre raka titlar i Franska mästerskapet på början av 1990-talet innan man arbetade febrilt med Xantian som byggdes av Kenneth Hansens företag med finansiell backning av Citroën Sport.
Efter framgångsåren med 306 Maxi och 206 WRC på modern tid var Peugeot inne på sin motbjudande kräftgång årgångarna 2004 och '06, modell 307 WRC var baserad på en cabriolet jämfört med halvkombin som passade enbart för standardvagnsracing på den tiden, tvåfaldige världsmästaren Marcus Grönholm var fullkomligt frustrerad varje gång nånting trasslar när den rullade i 180 knyck oavsett om det är växellådsproblem eller differentialen som strejkar, allra rörigast var hur hans kartläsare Timo Rautiainen fick en järnbalk upp i sätesmuskeln, ja och det skedde på de steniga grusvägarna utanför Kemer i Turkiet och flera gånger om under sin livscykel hade 307: an dragits med brådskande vattentemperatur i motorrummet, främst med Henning Solberg under andra halvan av 2006 och Grönholm över tolv månader tidigare på katalansk asfalt.
https://www.autocar.co.uk/slideshow/world%E2%80%99s-most-unlikely-rally-cars-2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar