Londons miljözoner eller "Ultra low emission zones" ända sedan implementeringen anno 2019 hade påverkat sexsiffriga bilister runt hela metropolen med störst antydan att betala trängselskatt om man har en äldre bil som inte följer regelverket, initialt täcker miljözonerna nästan samma geografiska area som betalstationerna mellan kommungränsen och innerstaden men i slutet på oktober 2021 har miljözonen expanderats för att inkludera ringvägarna både norrut och söderut i färdriktningen.
Beroende på vilken motortyp man kör kan den dagliga avgiften bli snäppet dyrare än vad det var för femton år sedan och tillämpar också tillägget på trängselskatt med identisk värde (£12.50/dag), skrotschemat som infördes av f.d. vänsterpartisten Peter Mandelson har ökat procentuellt om inte dagens värde gått upp till ca £5 000 sett till kriterierna i regelverket, äldre bilar mellan 1982 och 2009 är på väg att inte släppas in i metropolens innerstad och gör att ägarna till ikoniska modeller känner sig riktigt ledsna om den omfattande marknadspolitiska situationen, några exempel på dessa är arbetshästen Land Rover Defender, Porsche Boxster, första generationens VW Golf GTI och samlarbilen bland racingpurister BMW E30 M3.
https://www.autocar.co.uk/car-news/advice/ultra-low-emission-zone-can-i-drive-my-car-london-ulez
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar