Vi konnessörer på fyra hjul älskar hög prestanda, vare sig de mest etablerade superbilarna som tål accelerationstider på mindre än fyra sekunder och toppfarter på 320 eller 330 km/h, till er som åker på "Track days" i Mondello Park, Anderstorp, Falkenberg eller Brands Hatch kommer man säkert skaffa en öppen sportvagn som klarar av feldoserade kurvor med 2.5 gånger gravitationskraften även på tvären och svaret är en Caterham, inte vilken värstingmodell som helst utan uppföljaren till den legendariska R500 som nått kultstatus genom hela 2000-talet, den här är en Caterham 420 Cup.
Under många år hade den brittiska fabrikatet som tillverkat lättviktsbilar suttit och vidareutvecklat specialversionen på Mazdas femväxlade manuella låda med omedelbar succé, med R500: an på ingång kunde den slå dyrgripen Bugatti Veyron på TV-programmet Top Gears testbana tack vare användning av en close ratio-låda med sex växlar tillverkad av Holinger länkad med en tvåliters kompressormatad bensinmotor från Ford, här i den nuvarande täckmanteln fick den återigen utrustas med samma motor men tyvärr klämt dit en 6-växlad sekventiell låda hämtad från en Peugeot 206 WRC men var inte så blyg för den kompenseras med justerbara stötdämpare från Bilstein plus montering av en diffspärr och jag fick lite rysningar efter att ha sett bilrecensionen nästan varenda dag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar