Utsläppsfusket bland äldre bilars dieselmotorer nådde ju toppen när Tysklands miljöhjälp publicerat en insiderrapport via en mellanhand från KBA om de där olagliga avstängningsanordningarna djupt inne i en Merca E350 BlueTec, motorn i fråga går under koden OM642 i Euro 6-normen och sägs manipulera utsläppsvärdena vid start samt förbrukning av AdBlue.
Mercedes forskningskontor hade fram till juli förra året att åtgärda med någon form av lösning men tidsfristen löpte ut, enligt Mattias Rabe från Teknikens Värld fick de anställda på huvudkontoret i Stuttgart meddela att man samarbetade med KBA till fullo och trodde att man redan utvecklat tekniken som krävdes för att åtgärda fusket, de berörda modellerna fick sedan tidigare beläggas med körförbud om åtgärderna inte vidtagits och detta har inte hänt sedan vintern 2021 då tekniker fann hela åtta anordningar som för tillfället cirkulerar avgasernas kretslopp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar