Efter slutet på ChampCar-säsongen 1997 hade Norbert Haug från Mercedes genom gratulationer från regelverksmakarnas VD Andrew Craig och resten av Daimler AG: s ledning lagt in miljontals kronor i totalsumma för att tillverka en ratt som passar bra med den mindre och kompaktare version av en 2.6 liters V8 med turboaggregat inför årgång 1998 (IC108E) när föregångaren IC108D hamnade inne i montern hos olika racingstall inklusive maskinmuseet i Stuttgart efter nio vunna deltävlingar plus konstruktörstiteln på kontot.
I ett inslag på Fox News TV-program "Inside CART" förklarar f.d. F1-stjärnan Mark Blundell som tävlat för PacWest Racing hur multifunktionsratten med elektronik från Magneti Marelli egentligen fungerar och glöm inte att det här väcker goda minnen ur det glänsande 1990-talet, ombord Mika Häkkinens McLaren MP4-13 innehåller ratten fjorton olika knappar medan ratten på Blundells bil precis som andra förare med Merca-spis ombord har nio knappar eftersom man växlar upp och ner med en sekventiell växelspak, till vänster finner man en strömbrytare till balansfördelaren, emellan den och radioknappen sitter Powerboost-knappen till omkörning, i den nedersta delen hyser ett vred till motormappningen, nollställningsknapp och informationsknapp och till höger finns ett vred där man justerar turbotryck men de allra viktigaste är dryckesknappen och fartbegränsaren, framför dig så lyser varvtalslamporna på vardera sida med varningslamporna centralt och en liten färddator som ger dig tillräckligt med information såsom däcktryck, bränsletryck och vattentemperatur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar