Det har uppstått många kontroverser som rubbat "Blå ovalen" trots över hundra år av märkbara framgångar både i och utanför "Motor City" som är en av Detroits mest användbara smeknamn, på tidningen Autocars redaktion listade journalisten David Finlay ut 40 olika modeller i Fordkoncernen som orsakat många dispyter på kontorsbordet.
Vem har sagt att T-Forden är långlivad i det fördolda? Svaret är bara en liten missvisande kritik när General Motors köpte en bråkdel av fabrikatets aktier och fick grundaren Henry Ford att sätta ner foten men entusiasmen kvarstod under sin långa livscykel, mer besynnerligt var när dess tidiga herrgårdsvagn Parklane inte höll måttet på försäljningsstatistiken och jag trodde att Fords första försök på en klassledande kombi ville mer än bara omvårdnad av kromlister, på måfå hade efterträdaren Taunus kommit som en chock bland arbetare i Västtyskland då bilens dekorativa utsmyckning gjort att den bar smeknamnet "Flygande mattan" eller "Fliegende Teppich" på tyska sett till väghållning.
I Storbritannien hade en Ford Anglia varit en gröngöling på trafikleden, inte minst när en viss Jeremy Clarkson i direktsändning fällt mindre valda ord om hur skrämmande det var att köra en sådan liten vagn, hans farsa en gång i tiden förlorat knäskålen efter att ha panikbromsat på blött väglag men på senare år blev den mer eller mindre ökänd när den medverkade i "Harry Potter och hemligheternas kammare" med Rupert Grint och Daniel Radcliffe som huvudrollsinnehavare.
"The rise of the Supercar" löd rubriken i Sydney Morning Heralds löpsedel där en Ford Falcon GTHO skapades som "Homologation special" inför 1972 års upplaga av Hardie Ferodo 1000 på Mount Panorama med syfte att krossa General Motors över sex plågsamma timmar, själva bilen skapade ramaskri hos publiken flera månader innan men Peter Brock och hans sidekick Colin Bond ville slå tillbaka på riktigt allvar, i den bitande kylan så var den förstnämnde mästerlig ombord sin Holden Torana GTR XU-1 och stoppat den tekniskt kunniga kanadensaren Allan Moffats försök att vinna långloppsklassikern tre år i rad.
Ett år efter den andra petroleumkrisen hade den tredje generationens Ford Escort innehållit många nyheter såsom framhjulsdrift, en CVH-motor vilket länkar kamaxeln med hydrauliska lyftare och sedan utbrast en arg journalist om de urdåliga köregenskaperna, från och med 1982 hade man fixat problemet med grov understyrning i varm asfaltstemperatur med små förbättringar i bakre hjulupphängningen, därefter fick Ford Sierra en tuff karriärinledning med hånfulla kommentarer å sin sida men studsade tillbaka och blivit en framgångsrecept i både rally och standardvagnar med en Cosworth RS 500 i specialutgåva och mer klagomål om Escorten hägrade trots bättre utrustning.
Den moderna tidens Fordar fick också utstå med några hårt kritiserade kommentarer på löpsedlarna, sent i november 2001 adresserade en mekaniker i Fords WRC-stall en grov pik om Focus RS innan världspremiär på bilsalongen i Genève efter årsskiftet, denne fick anklaga ledningen ganska kontroversiellt om huruvida diffspärren utvecklad av Quaife inte får bra respons under hård acceleration respektive kurvtagning men åtgärdades på noll tid bara för att framvagnen beter sig bättre på det viset.
2015 uttryckte James May att den senare versionen av Ford Focus RS får permanent fyrhjulsdrift inklämd mellan differentialen och växellådans sprängkåpa, hans forne BBC-kollega däremot vet att detta markerar en Escort Cosworths återkomst men kritikern i fråga (Richard Hammond reds. anm.) höll inte med och det fick Ford of Australias stationschef i ett pressmeddelande att ryta ifrån gällande användning av Powerslide-läget, d.v.s. att åka på bredsladd per automatik i minst tio sekunder, det där låter som en praktskandal p.g.a. faran som utsätts i den verkliga trafiken.
Att kasta omkull ett eventuell köp av exotisk dyrgrip genererar inte någon vinst men åklagare från olika tingsrätter ville annat än bara betala skadestånd eftersom köpare av en Ford GT i 2017 års specifikation ville behålla bilen i högst 24 månader trots pengar som samlats i välgörenhet, vad som är mest kontroversiellt med den här bilen är ju att motorn byggdes av en annan underleverantör jämfört med maskinerier som byggs hemma i USA, motorn i fråga är en tyskbyggd 3.5 liters EcoBoost V6: a eftersom resurserna till fabriksracern i GTE Pro indelas i olika anläggningar och det var därför som Ganassi-teamet utvecklar sina bilar medan själva bilen byggs av Multimatic av marknadsskäl innan man vann klassegern på Le Mans 2016.
https://www.autocar.co.uk/slideshow/most-controversial-fords-ever-sold
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar