Jag hade varit en otroligt munter Alfisti sedan jag gick om trean på lån och in mot årskurs fyra det kommande läsåret bara för att man ansåg den rundare 156: an i racingformat som ett konstverk högst upp på podiet men om man backar bandet till perioden 1993-'96 så lät det annorlunda än fyra cylindrar utan turbo, jag föll pladask när man hör en V6: a i höga toner så långt som tre kilometer därifrån.
Här på Monza för drygt sju år sedan fick Nicola Larini återförenas med en gammal vän, en Alfa Romeo 155 V6 TI som vann DTM-titeln redan i sin tävlingsdebut 1993 och flera italienare på sociala medier tycker att fansen som turnerat på Nordslingan eller Hockenheim respektive Norisring kände sig häpna när Alfas fabriksstall i standardvagnsracing ledd av Ninni Russo lyckades krossa Opel och Mercedes på ett nafs innan stjärnmärket från Stuttgart svarade med att bygga sin W202: a med bredare hjulhus, kofångare, bakspoiler och en bensindriven 2.5 liters V6 med diverse mekaniska under som en 6-växlad manuell racinglåda tillverkad av ZF Sachs, vilka underbara minnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar