fredag 21 mars 2025

Arbetarstrejken upprör bilindustrin

Sent i september månad har beskedet om Stellantis minskade arbetsstyrka på Mirafiori-fabriken blivit ganska omdebatterat p.g.a. en kraftig nedåtgående kurva i elbilars efterfrågan medan uppmaningen att öka produktionen beordrades av parlamentets infrastrukturutskott med omedelbar verkan.

Tidigare fick de flesta tidningsprenumeranter snyfta över hur Volkswagen AG tvingats spara pengar till respons på hur många fabriker som skall likvideras och även Audi stängde ner portarna i Belgien p.g.a. bildelsstölder i protest, IF Metall respektive GS-facket skickade hundratals SMS till Fiat-anställda runtom i Italien och uppmanar dem att strejka och vråla slagord om missnöjet kring biltillverkningens svaga studiero, något som Rocco Palmobella hade uttryckt via hänsyn till en artikel publicerad av Automotive News grävande insändarskribent.

Arbetsbördan på Mirafiori stoppades vid flera tillfällen på fem månader där permitteringen av deltidsanställda möttes av stark kritik från regeringen, till och med Italiens statsminister varit i konflikt med Stellantis stationschef samtidigt som denne fick rikta klagomål om överenskommelsen som inte gick någonvart, någon dag senare hade den parlamentariska chefen fört samtal med österländska tillverkare om procentuell ökning av produktionen men snaran drogs åt efter att GS-fackets presstalesman gav ett starkt nej om saken.

https://www.vibilagare.se/nyheter/anstallda-i-uppror-hotar-med-strejk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar