onsdag 19 mars 2025

Tillverkningsflytt gynnar elbilarna

I fyra decennier har Volkswagen Polo masstillverkats på tjurrusningens hemvist Pamplona i Spanien, men lagom till fjolårets OS-invigning tog det stopp eftersom en femtedel av fabrikens anställda tar med passet och kila längre söderut till Sydafrika för att fortsätta med det slutgiltiga arbetet.

Glöden falnade i Europa för den omåttligt populära småbilsmarknaden, speciellt i Sverige var försäljningen av Polo i dagens generation på dekis jämfört med crossovern T-Cross och dess kusiner Tiguan respektive den betydligt större stadsjeepen Touareg och Mattias Rabe på Teknikens Världs redaktion uttryckte att småbilens störtdykning i de senaste årens grafer blivit en röra, inne på mitt lägenhetskontor däremot väljer jag att avstå från SUV-kluringen och sätta in sedlarna på antingen en vanlig herrgårdsvagn eller MPV och p.g.a. en svag efterfrågan i försäljningskurvan tog Volkswagens styrelsemedlemmar beslutet att rusta om hela fabriken till att bygga elbilar istället.

Vad som gjorde mig alltmer källkritisk i sakfrågan var hur omställningen påverkar fabriksarbetarnas löneskillnader? Det enklaste sättet är att utveckla svaret på styrelsens marknadspolitiska retorik eftersom småbilen Polos tillverkningsflytt till Sydafrika bygger på förberedelsen till att städa undan oljespillet som legat på marmorgolvet innan elbilarnas komponenter levereras till lastkajen via ett hop av underleverantörer och med enkelheten å sin sida kan instegspriset på ID.2all hamna på runt 25 000 € vilket skulle trolla bort hacken från förra årets försäljningssiffror.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/polo-tvingades-flytta-nar-volkswagen-forbereder-for-fler-elbilar/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar