tisdag 18 mars 2025

Escort Cosworth WRC i närbild

Som mångårig rallyfanatiker hade jag ägt en leksakskopia av Fords kanske mest attraktiva stilikon från årtiondet då breda hjulhus, turbotryck och förbättringar i bränslesystemet var en del av samtalsämnet kring hur fabriksteam och privatister slogs mot varandra i WRC-sammanhang.

Mellan 1990 och '98 var bilen långt ifrån deras förväntningar, den var chanslös gentemot Subaru Legacy RS och senare Impreza WRC men också Mitsubishis tillskott med Tommi Mäkinen bakom ratten och även Toyotas fullutvecklade Celica ST205, enda gången som Ford var förhandstippade till VM-titeln gick anno 1994 efter Francois Delecours seger i Monte Carlo-rallyt men tvingades vila p.g.a. en skada i samband med trafikolyckan och utanför VM-schemat var Escorten betydligt bättre i de nationella mästerskapen vid flera tillfällen.

Efter mer än trettio år på toppen fick Ford Escort som rallybil oavsett generation gå i pension tack vare andra och tredjepris på säsongsfinalen i Wales 1998 innan den ersattes av den betydligt rundare Focus WRC från och med säsongen 1999 med nya förare under olika kontrakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar