En Renault 4 med bara 10 000 kilometer på mätaren hade länge varit en snackis bland bilentusiaster som vårdar gamla klenoder i bättre skick utan att rostas kraftigt, något som en ägare i Portugal hade lyckats utföra när "Laban" räddades av Algarvekustens varmare klimat.
Bilen som L'Argus mångårige kolumnist Gatien-Hugo Riposseau fick snyfta över var den av senare årsmodell, 1993 för att vara exakt eftersom den byggdes under licens i Slovenien av alla ställen eftersom R4: an blev ersatt av det franska märkets mer färgglada tillskott Twingo som blev lite poppis under stora delen av 90-talet, säkerligen hade bara en fjärdedel av masstillverkningen skett på olika delar av världskartan sedan majoriteten av de drygt åtta miljoner exemplar skruvades fast på Renaults större fabriker i Flins respektive Boulogne-Billancourt och bakom byggnadens betongfasad träder en röd R4 fram i basutförandet TL Savane.
På stillbilderna så ser bagageutrymmet väl städat ut sedan denne drog fram dammvippan för att sopa bort överflödig smuts på kanterna, från sidoprofilen lägger man märke till att det inte fanns plastskydd under dörrtrösklarna som tillbehör från och med årsmodell 1983 och framåt, till skillnad från 1.1 liters längsmonterade bensinmotorn så hade den här vagnen bara 956 kubikcentimeter med förgasare och var tvärställd för att få plats med en fyrväxlad manuell låda hämtad från en Renault 6 och kabinen känns alltmer simplistisk med varningsljusen som omgärdar mätarklustret, interiörmattan fräschades upp en aning och kronan på verket går med störst uppmärksamhet till de nytvättade velourklädslarna som fulländar själva inredningen.
Efter förhandsvisningen hade mannen som driver ett restaureringsföretag frågat om hur mycket bilen skulle kosta om det skulle gå till auktion, med det sagt kan ingångspriset höjas till drygt 20 000 € utan omväxling om inte bilens mekaniska delar ingick i restaureringsproceduren och det är värt en förmögenhet, inte illa för en gammal klenod som stod tidens tand.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar