Nästa avsnitt ur serien om sedanmodellernas Topp 10-lista är av en viktigare sort för nu riktas ljusglimtarna åt en konservativ fransos formgivet av en italiensk designstudio.
7. Citroën Xantia
Historiken säger att föregångaren BX var minst sagt brokig både som sedan och kombi med hänvisning till kilformen som dominerade 80-talets bildesign, när vi går framåt i tiden har Bertone tagit hand om Xantias tänkta form som en XM i mindre storlek, presenterades mellan årsskiftet 1992-'93 och fick sin uppdatering i november 1997 då termen "Cool Britannia" spreds över hela världskartan.
Framlyktorna var smala och rektangulära i hela sitt livscykel med undantag från kofångarens olika karaktärer beroende på årsmodell man köpt, sidoprofilen verkar ha en rätt så stram utseende med bara ett drag på blyertspennan för att få den ideala huvudkonturen medan stajlingen på bakre vindrutan hämtades från tidigare Golfutmanaren ZX med den där dolda panelen på karossens C-stolpe, här bak är lyktorna lika i dimension fast lite bredare för att möta trafiksäkerhetens kriterier och såg olika i färg och textur då de senare årsmodellerna hade en ljusare kontrast på körriktningsvisarna.
Invändigt kan den ergonomiska aspekten kännetecknas som behaglig med kanonbra utrymmen på förarstolen och i baksätet, mätarklustret var omgärdad av en rundare instrumentpanel som på en samtida Holden VR eller VS Commodore, läderratten var igenkänd med sina fyra ekrar och multifunktionsknappar som det normalt fanns på andra modeller i fabrikatets skara (Xsara & Evasion) men nackdelen interiört ligger bakom de rynkade läderklädslarna i de dyrare utrustningsnivåerna.
Mekaniken var densamma som i koncernsyskonet Peugeot 406 med små modifikationer, på den billigare utrustningsnivån SX så får man de vanliga stötdämparna komplett med krängningshämmare och länkarmar runtom, i Xantia Activa däremot är listan på extrautrustning rätt lång, som tillval kunde tjänstemannen på språng få grejer som gashydraulisk fjädring, 17" magnesiumfälgar anpassade med Michelins prestandadäck, elhissar fram och bak, elektroniskt kodlås och femväxlad manuell låda länkad till en turbomatad fyrcylindrig bensinmaskin på 147 hästkrafter eller en V6: a på tre liter passar riktigt bra.
När den topputrustade Xantian med V6: a, aktiva krängningshämmare som komplement till de gashydrauliska cylindrarna testades av Teknikens Värld under slutet av 90-talet hade man projicerat ingångshastigheten på ett undanmanöver till 85 km/h i laserpekaren, det var därför som den här otroligt fina Bertone-designade bilen höll hastighetsrekordet på det välkända älgtestet, i verkligheten verkar Xantian vara civil på vanlig landsväg med en komfortabel attityd på feldoserade kurvor men i höga farter är det raka motsatsen eftersom föraren hör en vinande tjut från diffen efter att ha lagt i femman och nålen pekade på uppemot 110 knyck vilket är den lagliga maxfarten här i Sverige.
Fördelarna att äga en begagnad fyrdörrars-Cittra är många och nackdelarna från den tekniska sidan är en svår nöt att knäcka, grön vätska eller hydraulisk mineralolja var den stora problemfaktorn till varför markfrigången blir sänkt vid förvaring av tunga föremål i bakluckan, dieslarnas tillförlitlighetsrekord speciellt i de tidiga årsmodellerna ledde till dåligt monterade topplockspackningar men tack och lov hade den nyare HDi-motorn på två liter och 110 hästar lyckats lösa problemet med fördröjning i laddtrycket även om servicekostnaderna skenade vid byte av vätska som sköter den gashydrauliska fjädringens funktion.
Xantian har varat i tio långa år samtidigt som efterträdaren C5 fick återföra tjänstechaufförernas rykte utan att förlora en krona i deposition trots att modellen tillverkades i 1.2 miljoner sålda exemplar, nästan alla i branschen vet att Citroën Xantia är en framtida klassiker som borde ha lurat Mondeo-ägare på ett styrelsemöte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar